Blir Macarons nästa Cupcake-BOOM?

Macarons och Cupcakes är ju tveklöst bland de snyggaste & kitchigaste bakverken och det kan ju vara en bidragande orsak till att det t.e.x. blev en sån hysterisk Cupcake BOOM för ett tag sen.
Macarons smyger sig mer sakteligen in i det svenska medvetandet. Ska bli spännande att se om det blir nån liknande Macaron BOOM!

Jag har varit fashinerat av macarons ett tag nu och förutom att äta dem, skulle vilja ha dem som smycken, tryckt på kläder, väskor ect. Och det var så jag kände ett bra tag innan Cupcake-boomen, så det lutar åt det hållet. Men å andra sidan är inte macarons fullt lika kitshiga eller bildsköna som Cupcakes så jag tror faktiskt inte att det kommer nå samma hysteri.

Min syster Bianca som driver matbloggen Senses Corner
försöker nu sälja in ett Macaron-reportage till olika tidningar. Hon fyllde år i söndags (och hade firat det med flera macarons i olika smaker & färger) och önskade sig ett Cupcake-inlägg av mig i födelsedagspresent så jag ska göra mer research så kommer det ett sånt om mitt favorit- bakverk sen! :P

Idag hade oxå en av bloggarna jag följer Bellisima ett inlägg om macaron´s och det var så mumsiga, lyxiga och färgglada bilder att jag lånade en till min blogg.


Jag ser verkligen framemot att äta Macaron´s nån dag! Dessa har Bellisima köpt på Harrods och är från Laudurée, det franska bageriet som gjort macarons sen 1930 och bidragit till att göra dem så populära! I filmen Marie Anotinette förekommer macarons från Laudurée...


Så vart får man tag på riktigt bra Macarons i Sverige??

Det finns tydligen ett franskt ställe på Kungsholmen som är jättebra enligt syrran som heter Petit France.
Det har hon bloggat om här. Dit ska jag nästa gång jag är i Stockholm! :P Här är deras hemsida oxå.

Jag trodde jag köpte en macaron
på ett café i Stockholm i vintras, men det visade sig vara en gammal torr tiramisu, haha! Tydligen fuskar vissa cafeér nu, berättade min syster, och säljer "falska macarons".


Så hur smakar de då och vad är hemligheten?

Hemligheten ligger i mandelmjölet och det smakar mandelmassa med nån smaksatt smörkräm i mitten.
Låter helt utsökt!!!! MUMS.


Här kan du läsa mer om Macarons!



Har du ätit macarons? - isåfall vad tyckte du och vet du nåt bra ställe att få tag på dem? :)


 


Kommentarer
Postat av: Sassy

Jag måste testa att baka såna nån gång!



Hm, jag hoppas att guldet sitter kvar. Annars gör det nog inte så mycket om det slits bort en aning på knäna til exempel, bara det slits snyggt, haha!

2009-10-01 @ 09:57:14
URL: http://eurotrash.blogg.se/
Postat av: Sassy

Jag har en hand som jag har armringar på, det kanske skulle funka? Jag tror jag köpte den på Åhléns.

2009-10-01 @ 09:58:02
URL: http://eurotrash.blogg.se/
Postat av: Hanna

Har aldrig sett sådana förr, måste nog testa så fort jag får möjlighet - vilket iof lär dröja :)

2009-10-01 @ 14:43:03
URL: http://www.johannagronlund.com
Postat av: Jenny

Dom är äckliga

2009-10-02 @ 12:14:57
Postat av: Stina

Hej! Ursäkta att jag svarar så långt efter att du skrev men jag har varit så upptagen med plugg och flytt den senaste tiden :S Mountain Dew med körsbärssmak var helt okej, men absolut inte lika god som Cherry Coke! :P Icat som säljer all rolig läsk ligger centralt! Bredvid Vaksala torg, i Kvarnen, så det är liksom bakom centralstationen och mittemot Uppsala Konsert och Kongress ungefär.

Hahah, ja hon på Eyeko-sminket är lite lik mig, vad roligt! :P Känner du till nåt mer roligt sminkmärke från England?

Manic Panic-färgerna köpte jag på Ebay! :D Jag tror inte de finns i Uppsala nånstans, men jag försökte köpa på Rio i Sthlm men min rosa färg var slut där hela tiden. Sen så blev det billigare att köpa på Ebay också :D

Har du fixat nåt bra databord och stol nu då? Jag har inget sånt nu när jag flyttat in till Sebbe så jag sitter och ockuperar köksbordet istället! :P

Heheh, med minidator menar jag en såndär netbook som väger 1 kg och har en liten skärm på typ 10 tum! Som får plats i handväskan typ :D

Hmm, tips på asiatisk musik har jag ett par stycken! Mest gillar jag Ai Otsuka och Puffy! Puffy heter förresten Puffy AmiYumi här i Europa och Usa för de fick inte heta bara Puffy pga Puff Daddy har jag för mig T_T En annan bra artist tycker jag är Nana Kitade! Speciellt hennes skiva med covers och animelåtar :D

2009-10-04 @ 12:44:25
URL: http://obsessivecuteness.blogg.se/
Postat av: estefany

åh ja tycker dom ser jätte goda ut men mandelmassa är verklige inte min grejj, gillar inte alls det. Så tror inte att jag skulle gilla macarons :/

2009-10-06 @ 11:07:02
URL: http://mystuff.blogg.se/
Postat av: Veronika

Guu så gott :D

2009-10-06 @ 11:09:33
URL: http://veronikascrib.blogg.se/
Postat av: erica e

på killens bageri i kungsgården gör dom macarons. Citron, pistage och choklad. min favorit är citron...och choklad off course ;)

2009-10-15 @ 23:44:40
Postat av: Alexandra

mmumma!

2009-10-20 @ 21:48:35
URL: http://phose.blogg.se/
Postat av: Ina

På smyckesbutiken Cocoo(.se) som ligger på

Renstiernas gatan 15 finns det jättefina macaron-halsband. Och massa andra bakverksrelaterade smycken, typ cupcakes etc.



Världens bästa butik, bara ett litet tips :)

2009-11-16 @ 18:55:36
Postat av: clara

I japan har dem allt sånt, halsband, nyckelringar m.m i macarons, Där är det en som du kallar det macaron BOOM

2010-05-21 @ 21:05:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0