3 goda saker i dubbel bemärkelse




På kursen har vi fått lära oss, att om man ska kämpa för den goda saken genom att köpa ekologiskt och rättvisemärkt, så ska man först och främst välja att satsa på 3 produkter:

* Bananer
* Kaffe
* Ägg


Nu valde jag att köpa choklad istället för ägg, eftersom jag redan har ägg hemma. Men dessa 3 ska man välja eftersom arbetarna (och hönorna) har särskilt dåliga arbetsförhållanden där. Det kostar lite mer, men ju fler som handlar ekologiskt och rättvisemärkt, desto billigare blir det, och desto fler sådana produkter kommer det. Tänk bara på hur mycket ekologiskt det finns i butiken nu jämfört med för några år sedan.  Och den ekologiska mjölken har blivit mycket billigare. Det är tack vare kundens efterfrågan. Jag ska alltid försöka köpa minst dessa 3 produkter, samt choklad och mjölk, eko och reko! :D Arbetarna får det bättre, djuren & plantorna likaså, och maten blir dessutom nyttigare & godare och samvetet renare! :D




Good. Godare & nyttigare i dubbla bemärkelser. Jag älskar den där Good-chokladen!


Kommentarer
Postat av: Stina

Jag brukar också köpa ekologiskt, speciellt ägg! Fast just nu är jag tyvärr för fattig för det, så jag har köpt vanliga ägg. Men inte från burhöns utan såna som går fritt inomhus. När det var vinter så tänkte jag dessutom att hönorna nog inte ville gå ut eftersom det var så kallt! Så då var det inte lika illa att jag inte kunde köpa ekologiska :P

2010-04-30 @ 00:21:56
URL: http://obsessivecuteness.blogg.se/
Postat av: Karin

jag borde bli bättre på sånt..

vad är det för kurs du gått/går?

2010-04-30 @ 09:18:38
URL: http://karinolofsson.se
Postat av: a.k

Det taskiga med rättvisemärkt är ju att om alla väljer att köpa rättvisemärkt så utkonkurreras övriga producenter och deras arbetsförhållanden försämras därmed ytterligare. Svår grej att ta ställning till!

2010-04-30 @ 10:52:27
URL: http://decibel.webblogg.se/
Postat av: erika

sv: inte min heller :(

2010-05-01 @ 12:25:52
URL: http://aprildrommar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0