Androgynt Arty

Mitt Veckans Stil-reportage i dagens Arbetarbladet. Jag kortade ned på intervjun till tidningen, så jag ska försöka lägga upp mer text, och definitivt bilder, här inom en snar framtid!


"Det är inte riktigt ok att vara annorlunda i Gävle".

Rebecca Lindsmyr, 21, lyser med kreativa frisyrer och färggranna accessoarer bakom kassan på Willys. Hon kommer ursprungligen från Edsbyn men lockades till Gävle av Konstskolan där hon nu pluggar. Hon berättar om sin stil och sina tankar om kopplingar mellan mode och konst över en kaffe i Konstskolans Kafé.


Vad har du på dig?

– Jackan är från Monki. Sjal från H&M. Tröja från Weekday. Kjolen är lite omsydd från second hand. Strumpbyxor från H&M. Skorna köpt på Tradera, herrskor från Weekday tror jag. Örhänget och tygväska har jag gjort själv.

Hur skulle du beskriva din stil?

– Kreativ, androgyn.

Var får du din stilinspiration från?

– Det är mycket konst och konstnärer såklart. Galna fashionistor och bloggare, samt de stora märkena. Det kan vara roligt att kolla på catwalk-bilder också.

Går konst och mode ihop?

– Alla som håller på med konst är ju inte modeintresserade men man är intresserad av att uttrycka något. De blir ju mer att de som håller på med konst skapar trender.

Vad tycker du om Gävle som modestad?

– Jag tycker att den är väldigt enformig, väldigt tråkig. De flesta som går på gatan här är som tagna ur en Gina Tricot-reklam med leggings, stövletter och skinnjacka. Sedan finns det väl vissa guldkorn, men det skulle gärna få vara fler.

Får du någon respons på din stil?

– Vi på skolan känner att så fort vi lämnar byggnaden sticker vi ut och att folk stirrar på oss. Det känns inte riktigt okej fortfarande att vara annorlunda i Gävle.

Finns det någon aktuell trend som du gillar?

– Det är väl unisex-modet som jag alltid gillat som är populärt nu. Om man ser på svenska designers så är det nästan bara unisexmode som gäller. Även på de stora internationella märkena är det mycket kostym på tjejer.

Varför gillar du det androgyna modet?

– Jag gillar att de är ledigt och bekvämt. Jag har alltid haft en förkärlek för killkläder. Jag klädde mig mycket så när jag var liten också, även om jag sedan bytt stilar mycket som de flesta kreativa personer, men det androgyna finns alltid med. Självklart är den feministiska diskussionen med i det här också. Det är väl det det handlar om, att man vill ha ett jämställt samhälle där man får klä sig som man vill. Trots att jag gillar den maskulina looken så har jag vissa dagar då jag klär mig i färgstarka klänningar och klackar. Det blir efter humör.

Berätta om dina shopping vanor!

– Jag handlar mest i stans second hand-butiker, ibland på H&M och Blå. Men sen åker jag på speedshopping till Uppsala ibland och går på Monki och Weekday. En timme med Upptåget, två timmar shopping, och hem. Men då vet jag vad jag vill ha när jag åker dit så det går ganska snabbt.


Emily Brandon-Cox




Kommentarer
Postat av: Ann

Otroligt fin jacka! Sån vill jag ha.

2011-12-22 @ 10:33:34
Postat av: Unique Rebel svarar

Jag med!

2011-12-22 @ 12:06:36
URL: http://uniquerebelism.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0