Badväder!


Jag brukar försöka att inte lägga upp bilder på supersmala modeller (även om det är rätt svårt när man skriver om mode!) som spär på samhällets, och i synnerhet modevärldens, skönhetsnormer och som kan bidra till att skapa anorektiska kroppsideal och ätstörningar... Men för den här ovanliga Dior-bilden på Jerry Hall när hon rider på en uppblåst haj iförd en rosa badräkt gör jag ett undantag... Dels för att det är en rolig och glammig 80-talsbild och för att jag gillar Jerry Hall:

* Skaparen av "80-talsidbenan" (en personlig favorit!!) som bl.a. återinförts av kändispar-dottern och It-tjejen Peaches Geldof.

* En av 80-talets största fotomodeller.

* Dåtida kombo och partypolare med Grace Jones.

* Prydde Roxy Music's skivomslag och var gift med dess sångare Bryan Ferry...

* ... men lämnade honom för Rolling Stones sångare Mick Jagger som hon var gift med skitlänge och hade 4 barn med (bl.a. It-tjejen Georgia May Jagger) innan hon tröttnade på att han lekte "gömma salamin" i andras brevlådor.



(X)Havsfru. Jerry Hall, återigen i badsammanhäng, på Roxy Music's skivomslag under 80-talet.


Badposerar för Vouge 1975.



Kommentarer
Postat av: Stefanie Antonilli

Är det okej att lägga upp en bild där du menar att tjejen är "sjukligt smal" när vem som helst av dem som läser kan vara lika smala?

Det är inte okej att säga att någon är tjock men det är tydligen okej att säga att någon är sjukligt smal, eller för smal. Jag går ner i vikt även fast jag äter och jag är ledsen för det. Jag försöker gå upp i vikt, och då är det inte kul att höra att man är sjukligt smal. Med det menar jag inte att jag mår dåligt för att jag är så smal, det hade varit dumt. Vikten är inte det jag tänker på.



Det jag menar är att det kan såra åt båda hållen, det är inte bara de som är överviktiga som har det jobbigt. Man kan vara smal utan att vara sjuk på något sätt, och vissa av oss som är väldigt smala vill inte vara det. "Sjukligt" smal har en dålig klang och det sårar på samma sätt som om jag skulle säga att någon är "sjukligt" fet. På exakt samma sätt.



OBS. Är ej bitter eller upprörd, vill bara att du och andra ska tänka på det.

2011-07-17 @ 17:11:16
URL: http://stefanieantonilli.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0