En blandning av gammalt och nytt

Jag har redan publicerat bilden på Fanny tidigare men inte hela Veckans Outfit-reportaget i Arbetarbladet med henne från förra veckan, så här kommer det! :)

När jag kliver in på T-shirt Store ser jag butikschefen Fanny Johansson i en läcker och modernt klassisk röd, vit och svart outfit innehållande t-shirt med tryck och lackiga skinnbyxor. Hon är i färd med att stajla håret på en av skyltdockorna i en rufsig flätfrisyr.

Fanny Johansson i en läcker och modernt klassisk röd, vit och svart outfit innehållande t-shirt med tryck och lackiga skinnbyxor.Fotograf: Emily Brandon-Cox


Vad har du för klädstil?

– Både vintage och nytt. Vintage just för att man får något eget. När det gäller nya kläder har jag blivit mer duktig med åren på att göra mer genomtänkta köp, kvalitet framför kvantitet.

Var handlar du?

– Olika: Myrornas, Fico, H&M, T-shirt Store, M&Q.

Någon butik du vill ta till Gävle?

– Klurig fråga… Då hade jag nog velat ha hit Mango!

Favorittrend just nu?

– Ja, jag tycker att det är skönt med långa klänningar och kjolar. Det blir lite mer propert. Men även plagg jag inte finner tilltalande kan få mig att tänka om och nytt och byta ut.

Plagg du aldrig skulle ta på dig?

– Jag tycker inte om polokragar. Det känner jag mig inte bekväm eller attraktiv i.

Stilinspiration?

– Jag brukar gå väldigt mycket i min fina mormors garderob. Hon har kvar alltihopa, allt är intakt från 70- och 80-talet, även längre tillbaka. Det är roligt att det både är vintage och har en mening. Annars tidningar, folk på gatan. Jag har inte en profil, en gud, en ikon jag dyrkar. Inte heller nåt märke där alla kollektioner faller på plats, utan jag plockar lite här och där.

Hur sätter du ihop din outfit?

– Jag planerar ingen oufit på kvällen . Det går fort. Jag brukar ta ett plagg, sedan rullar det på.

Blir det mycket t-shirts?

– Ja, det blir det. Det är väldigt skönt ändå. Jag gillar den stilen mer nu än jag gjort tidigare.

Vad får du för respons på din stil?

– Personer är bättre på att hålla inne med komplimanger, särskilt tjejer. Det är tråkigt.

Vad tycker du om Gävle som modestad?

– Ja, det är väl inte så mycket att hurra för eller hänga i julgranen. Men alla bidrar väl med någonting med tanke på att alla inte har samma smak så finner väl alla någonting tillfredställande med någon outfit.

T-shirttrender just nu?

– Magtröjjor och linnen! Sen har vi fått in en ny mer modeinriktad kollektion där vi samarbetar med olika designers.

Vilka t-shirts är populärast?

– Game Boy-aktiga t-shirts, t-shirts med budskap eller folk som man känner igen och kan relatera till exempelvis Kungen och Leif GW Persson.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0