Ovanligt svart i ny outfit och frisyr


Mitt Veckans Stil-reportage i dagens Arbetarbladet.



Ovanligt. Alexandra Bergström klär sig oftast i baggyjeans och en t-shirt. Foto: Emily Brandon-Cox.


Alexandra Bergström, 37, med pojkvän befinner sig utanför Willys för att handla thaiwok innan de ska hämta upp dottern från flygplatsen. Dagen till ära har hon en helt ny frisyr och garderob. Hon arbetar som undersköterska och ideellt på Friskis & Svettis. Dessutom dansar hon på Uddans Dansskola på fritiden.


Vad har du på dig?

– T-shirten och tightsen är från Gina Tricot. Skorna är från Scorett. Väskan är köpt i Thailand. Allt är nytt förutom jackan. Den är gammal från Vero Moda.

Berätta lite om din outfit!

– Det är lustigt att jag skulle komma med i ett sånt här reportage just i dag eftersom jag egentligen inte klär mig i svart nuförtiden. Jag fick en kommentar från en kompis förut om att jag inte passade i svart, så nu ser min garderob betydligt roligare ut.

Har du nån särskild stil?

– Nej, faktiskt inte. Jag köper det jag tycker om och sen gör man väl det bästa av det. Jag brukar inte heller ha den här typen av kläder. Mestadels är det baggyjeans och en t-shirt. Avslappnat. Lite rockigt ibland, har kompisar sagt. Skön stil, sa min kille när vi träffades. Ibland har jag tajta jeans och kedjor. Det blir som jag känner för.

Vart är bästa stället att hitta baggyjeans?

– Carlings (tycker både Alexandra och hennes kille). Jag köper baggyjeans för killar, de sitter bäst.

Vad tycker du om Gävle som modestad?

– Det skulle ju kunna vara betydligt bättre utbud. Alla går ju runt som klädda i Gina Tricot, fast jag gör själv likadant och sticker inte heller ut med min klädstil.

Finns det några butiker du önskar fanns i Gävle?

– Ja, Zara, Topshop och New Yorker.

Var handlar du mest?

– Gina Tricot och Stadium.

Finns det någon särskild trend du skulle­ vilja se bli modern igen?

– Jag är ju så pass gammal att alla trender är inne på tredje varvet nu, vet du. Dom rosa Tacano-mysdressarna eller vad de nu hette, från 80-talet kanske, säger hon, skrattar och förklarar:

– Man tävlade med sina kompisar om vem som hade häftigaste färgkombinationen. Jag hade en ljusrosa med grått på.
- Jag gillar inte trenden med tantblusar och rosetter. Och Ugg-stövlar och haremsbyxor kan man ju skippa.

Har du haft samma stil genom åren eller har det ändrats mycket?

– Nej, den har ändrats ganska mycket. Jag var mysbyxtjej tills jag var 15 år då min pappa tvingade på mig ett par stentvättade jeans med mockalappar på.

Bryr du dig mindre om mode och stil nu än vad du gjorde när du var yngre?

– Nä, jag tycker att jag bryr mig mer nu. Och att jag har bättre stil nu. Men jag har alltid hört att jag har bra stil. Förmodligen kommer det från min pappa. Han var väldigt klädmedveten och tog med mig på shoppingresor till Stockholm. I hans värld kunde man inte ha svarta skor och en brun jacka, det måste matcha.

– Men min dotter sa ”Ska du ha sådana där kläder?”. Jag vet väl också att man ska klä sig efter sin ålder, men vem bestämmer det och vad man får ha på sig. Jag skulle inte ta på mig en kort magtröja men det är bara för att jag inte har någon fin mage att visa upp. Varför ska man klä sig i snowjoggings, täckjacka och knut bara för att man har skaffat barn?


Emily Brandon-Cox




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0