Svensk design & Unisex

Mitt Veckans Stil-reportage i dagens Arbetarbladet med Johannes H. som hade så mycket att säga att det nästan fyllde ett anteckningsblock och gav mig skrivkramp över en snurrbulle och kladdkaka på Waynes Coffee. Det här är den långa versionen... Tryck på AB-länken ovanför om du vill till kort-versionen.



Johannes Harisson. Älskar svensk design och tycker att tjejer i Gävle klär sig väldigt fult.

Johannes Harisson Östlund, 27, är en kille med stort intresse för mode och stil. Han anser att svensk design är det absolut bästa och har ganska stränga radikala krav på vad han tänker ha på sig. Han gör också sin egen musik, jobbar ibland på godisfabrik, är ett stort Beatles-fan, och älskar skräckfilmer. 


Varför svensk design?

-          Förutom att det är det absolut bästa, så vill jag stödja det svenska modeundret. Folk säger här att det är dyrt men åker du till London eller Italien och kolla på samma varor av samma kvalitet så får du femdubbla priset.   

Vilka är dina svenska favoritmärken?

-          Ja, jag köper jättemycket av Acne och jag har mycket av Hope. Sedan är jag också ett stort fan av Nakkna och Odör.

Vad har du på dig?

-          Skinnjackan är från Acne, snygga detaljer. Skjortan är av Hope från Fico, det var den rundade kragen jag gillade, lite engelskt internat- det finns inte utrymme för någon sorts rebellisk grej. Collegetröjan är från Acne som jag köpte i Stockholm. Handledsvärmarna är från Hope i Stockholm, såg dem på någon annan och tyckte det var snyggt. Mössan var i ett set med dem. De grå byxorna är lite mer utav kostymbyxor, också från Hope Stockholm. Tygväskan med Modesty Bliae-tryck är av Teresa Fyhr från Edge-shoppen i Gävle. Skorna är från Acne, dom är bara för snygga och jag vågar knappt använda dem för att de var så dyra.

Hur skulle du beskriva din stil?

-          Den är lite tvådelad. Dels så tycker jag om det här skräddarsydda jättefina uppklädda  och dels har jag en stor förkärlek för helsvart gotiskt. Men att säga att jag har en egen stil stämmer egentligen inte. Jag tycker inte heller att andra har det. Man köper ju en en livsstil, ett koncept. Går du och handlar på Redrum eller Shock så köper du ju en stil. En person som har kommit på en helt egen stil syr sina kläder själv.

Varifrån hämtar du din stilinspiration?

-          60-tal British Invasion då det skulle vara stuprör och smala kostymer, i alla fall på band, det tyckte jag var jävligt snyggt. Jag gillar också punkstilen, typ Ramones och lite senare Six Pistols. Sedan vet jag inte om jag avspeglar det så bra i min egen stil. Och så gillar jag den punkgotiska grejen, fast lite mer vuxet. 

Vad tycker du om unisex mode?

-          I min åsikt så är unisex det bästa som uppfunnits. Jag vill smeta ut den gränsen så mycket det går. Jag köper tjejjeans mest för att de sitter bättre och det finns mycket större utbud att välja på. Tjejer har minst 20 märken till att välja mellan, oavsett om det är på Dollar Store eller Armani så har de alltid mer tjejkläder för att tjejer handlar mer.

 Sminkar du dig också?

-          Har jag utslag så kan jag använda lite smink för att täcka. Fast jag älskar sånt där. Drag Queens är det bästa som finns. Det är mitt hat mot mitt traditionellt maskulina som kommer fram här. Bara för att jag är kille ska jag inte behöva klä mig på ett visst sätt. Och är du kille och det minsta lilla intresserad av ditt utseende får man frågan: Är du gay? Jag har aldrig sett någon människa som jag tyckt varit ful. Sedan har alla chansen att höja sig själv till att vara det bästa de kan vara. Och det har inte med pengar eller något sådant att göra. Man får säga det man vill om att utseendet inte skulle spela någon roll. Det gör det. För att alla och precis alla andra människor på den här planeten har fördomar tyvärr.

Berätta lite om dina shoppingvanor, hur ofta och för hur mycket shoppar du?

-          Jag brukar åka till Stockholm 1 gång i månaden eller mer och handla allt där. Och om jag inte gör det så går jag till Fico. Jag handlar inte någon annanstans här i Gävle för det finns inget annat ställe som har det jag vill ha. En normal shoppingsväng kan gå på 4000 kr och som mest 10 000 kr. Går det från sommar till vinter blir det dyrare.

Men hur har du råd?

-          Ok, jag bor hemma nu, och har därför mer pengar, men jag har inte alltid gjort det.  När jag hade mindre pengar köpte jag färre plagg för mer pengar istället. Däremot köper jag säkert billigare skor än andra. Skor pajar ändå så fort.  Men köper jag en dyr kavaj och någonting spricker då köper jag ingenting från det märket mer.  Det kan vara toppskiktet av märken, det spelar ingen roll, men då har de tappat trovärdigheten.

Vad tycker du om butikskedjor?

-          Jag nog aldrig mer kommer att köpa ett plagg på H&M. Det låter kanske jättekonstigt men det är för billigt. Man måste ta det rätt när man säger så. Till exempel om jag skulle köpa en ny bil och någon säger ”du får den för 5000 kr” då kommer jag att undra vad det är för fel på den.  Det är den frågan jag ställer mig på H&M. Är priserna så låga så måste man ha skärt ned på någonting och enligt mig så är det material, kvalitét och passform. Men, vissa märken som jag beställer köper saker från beställer från samma fabriker, och det har börjat märkas. För precis som H&M och alla andra kedjor så har de börjat dra ned på saker och flyttat tillverkningen till t.ex. Kina, och då märks det.  Jag vill också lägga till att om jag kommer till en plats i livet där jag antingen inte har råd eller lust längre, och blir tvungen att handla någon annanstans, då skulle jag också gå till H&M. Men det betyder inte att jag tittar ned på någon som handlar där, eller inte handlar dyra kläder. Det är bara jag själv som har de här ganska radikala stränga kraven på vad jag tänker ha på mig.  Jag har inte tid att gå runt och döma folk för vad de har på sig. Jag dras till folk som klär sig annorlunda. Skälet till att jag valde den här banan är för att en kompis till mig jobbar i en klädaffär och han sa till mig: ”Köp det här, det här är shysst”. Det var så det började.

Så det är främst för kvalitén och passformen du väljer att handla märkeskläder?

-          Nej, främsta skälet är för att butikskedjorna kopierar designers rakt av. Någon har faktiskt lagt ned tid på att designa och då tänker jag stödja det. Det är lika med musik. Jag köper fortfarande skivor. Det är klart att artister ska ha betalt. Sen kan man ju argumentera om Beatles verkligen behöver ha mera pengar. Men dom är ju världens bästa band så jag ger gärna dom mera pengar för att dom är bra.

Har du någon shoppingprocess, hur vet du vilka plagg som är rätt?

-          Om jag först är lite tveksam så vet jag att det är bra. Men jag älskar att går runt i affärer. Jag skulle bara kunna göra det i fem dagar.

Finns det någon aktuell trend som du gillar?

-          Svart. Men hänger man med så är det ju ute för länge sedan, men det har blivit mer svart och det tycker jag om. Men det kommer försvinna det vet jag. Oftast när sommaren kommer. Fast nu har det hållit i sig länge. Svart är snyggt på många.

… något du ser fram emot att använda i vinter?

-          Stickade tröjor och en skön jacka är alltid härligt.

Vad tycker du om Gävle som modestad?

-          Det är synd, på grund av utbudet. Jag kan känna mig snygg en dag och så lämnar jag Gästrikland och kommer ned på jorden. Tjejer klär sig sämst här. Mammor i Stockholm i 45-årsåldern med barnvagnar klär sig bättre än här. Då undrar man varför, och det är ju till stor del det bristande utbudet. För ett år sedan höll jag på att smälla av. Ser jag en till tjej med leggings och fuskskinnjacka så slår jag ihjäl någon. Köp en trenchcoat snälla, eller något annat!

Finns du någon butik du skulle vilja få hit?

-          Weekday, för allas skull och min egen.

Men de kläderna ligger ju runt butikskedjepriser, handlar du där?

-          Ja, för att det är snyggt. Hade Weekday funnits här hade modegraden stigit många grader. Det är en sådan enorm skillnad på det och andra butikskedjor i stan.

Ska du inte börja designa själv?

-          Nej, det skulle gå åt helvete.


Foto & Text: Emily Brandon-Cox.


... punkgotiska grejen, fast lite mer vuxet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0