Färgsprakande Poesi- & Teaterinspirerade Matilda

Min Veckans Stil-grej i dagens Arbetarbladet:



Jag klär mig som jag är. Matilda Karlsson inspireras av filmer, poesi och teater.Fotograf: Emily Brandon-Cox


Matilda Karlsson, 20 år, poppar upp utanför Gävle Järnvägsstation i en färgglad outfit. Hon är precis hemkommen från Stockholm. Ursprungligen kommer Matilda från Umeå men har bott i Gävle sedan 2008. Teater är ett jätte­stort intresse men att skriva poesi är den stora passionen. Båda är dock inspirationskällorna till hennes stil.

– Eftersom min pappa jobbar på Unga Dramaten i Stockholm så går jag mycket på teater och inspireras av deras kläder.  Just nu är det mycket kostymer som är modeinspirerade från nuet. I föreställningen jag såg i helgen, ”Älvsborgsbron”, var det militärinspirerat som jag gillade jättemycket.


Vad har du på dig?

– Nästan allting är från H&M förutom örhängena som en kompis gjort. Den ena tygväskan är också hennes.


Hur skulle du beskriva din stil?

– Egen, annorlunda, färgsprakande. Många brukar säga att de blir glad av att se mig. Jag har haft blått hår och sånt innan. Men just i dag är jag inte så så annorlunda.


Varifrån får du din stilinspiration, har du någon förebild?

– Inte mode direkt. Utan jag älskar second hand och att klä ut mig till allt möjligt. Vad skrivarinspirationen säger. Jag klär mig ungefär som jag är. Inspireras av filmer, poesi och teater. Och vänner.


Vad är det för filmer du inspireras av?

– Filmer jag ser i nuet. Oftast dramer och det huvudrollsinnehavaren har på sig.


Har du någon favoritinspirationsfilm?

– Ja, ”Amelie från Montmartre”. Mycket färger i kläder och inredning.


Har du någon favoritbutik i stan?

– Myrornas.


Finns det någon butik du vill ta hit?

– Monki. Och lite mer vintage. Någon riktig väl utsorterad vintagebutik. Och en en teaterkostymbutik med utvalda stora kreationer. Det skulle vara roligt att gå runt där och prova kläder.


Vad tycker du om Gävle som modestad?

– Jag tycker att den är ganska bra. Alla mina vänner är intresserade av teater och kultur och vi gillar att klä ut oss och sminka oss drastiskt. Annars är mitt favoritmodeland Frankrike och stad London.


Finns det någon aktuell trend som du gillar?
-
Om man är inne på till exempel H&M så är det ens inre själv som dras till olika kläder och i mitt fall blir det mest färgstarka kläder med mycket mönster och det är ganska bra nu eftersom det finns mycket sådana kläder.


Emily Brandon-Cox



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0