Lutar mot 90-talet

Här är min Veckans Stil-artikel i dagens Arbetarbladet.





Starka kvinnor och 90-talet inspirerar. Gillar bikertrenden "skinnbrallor, t-shirt och nån fjäder". Foto: Emily Brandon-Cox.


Accessoarer: tatueringar som ska fortsätta färgläggas och avskavt nagellack.

Konstnären Lisen Haglund jobbar som redaktör för tv-programmet True Talent. Efter en välbehövd weekendvila i hemstaden Söderhamn stannar hon på tillbakavägen vid Max Hemsta för en mjukglass och kaffe,”Så att jag inte somnar vid ratten”, som hon säger . Hon berättar också om förkärleken för 90-talet och mötet med sångerskan Debbie Harry då de bodde på samma hotell i L.A.
 

-          Hon var så vacker i långt silverblont hår och ett halsband med stora vita pärlor. Hon satt och pratade med en av Ramones-medlemmarna och jag var tvungen att gå fram till henne. Hon  var jättetrevlig och berömde Sveriges musikliv.


Hur skulle du beskriva din egen stil?

-         
Bekvämt, jag har ingen genomtänkt stil. Jag tycker om jeans och t-shirts.


Vad har du på dig?

-         
Jackan är från rea på H&M, linne och och brillor är också från H&M. Jeansen är av Lee. Svarta Converse i läder.  Annars avskalat rosa nagellack och accessoarer är mina tatueringar som ska färggläggas.


Stilinspiration?

-         
Mer åt 90-talet, inspirerat av stilen och musiken. Vinröda, gröna eller svarta Dr Martens. Jag gillar det enkla med 90-talet. Man kom undan med ganska mycket då, genom bland annat grungen. Man behövde inte engagera sig så mycket . Jag håller på att spara ut håret nu, just så jag ska slippa engagera mig så mycket i att kleta i vax och grejer. 


Stilförebild?

-         
Justine Frischmann som sjöng i bandet Elastica. Hon var jävligt het men avslappnad.  Oftast är det någon från musikens värld. Men skådespelerskan och sångerskan Juliette Lewis är också snygg. Och skådespelerskan Chloë Sevigny. Det behöver inte bara vara kläder utan människor som inspirerar i överhuvudtaget. Starka kvinnor som gör det de vill och kör sitt race utan att bry sig om vad andra tycker och tänker.


Berätta lite om hur du tänker om androgynitet? Du har ju en ganska unisex look.

-         
Jag hatar stereotyper och mallar. Vad är manligt och kvinnligt egentligen? Vem bestämmer det? Jag är bara Lisen.


Vad tycker du om Gävle som modestad?

-         
Det jag kommer ihåg är att det fanns många alternativa männsikor och stilar i Gävle men också en och annan JC-mallsmänniska.


Favoritplagg?

-         
Skinnjackan. Jackor i överhuvudtaget. Eller nån gammal kofta. Man får tillåtelse att gömma sig och behöver inte gå i bikini.


Någon trend du gillar?

-         
Det avskalade. Bikermodet kan man säga: skinnbrallor, t-shirt och nån fjäder. Avslappnat.


Favoritbutik?

-         
H&M.


Butik du tycker Gävle skulle behöva?

-         
Monki.


Emily Brandon-Cox




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0