Bekvämt & någorlunda snyggt

Min Veckans Stil-artikel i dagens Arbetarbladet! Coolig tjej! Jag håller med om att stan är invaderad av tjejer klädda i skinnjacka och hoodie (plus stor halsduk, hårknut och Converse). Det är inget fel med det. Men det blir jäkligt tröttsamt när så många ser likadana ut.


Solälskare ock kill-tjej som drömmer om att hitta en praktisk tjejlook. Ida Wennberg har påsklov och har förberett sig för våren på ett solarium.Fotograf: Emily Brandon-Cox

Det är långfredagen och Ida Wennberg, 18 år, hälsar på i Gävle under påsklovet. Hon kommer direkt från solariet och nu väntar hon på bussen i solen vid Fnasket i plasket. Annars pluggar hon naturenergi i Forsmark och bor på elevhem i Gimo.


Vad har du på dig?

– Converse, de går alltid hem och är från Eurosko. Brallor från Weekday. Jackan är från second hand. Luvtröjan är från Lager 157. Stickade tröjan är mormors. Skjorta från Bik Bok. Brillorna är från Lindex. Örhängena köpte jag på H&M nu. Tygväskan fick jag gratis på Peace & Love-festivalen förra året.


Vad har du för stil?

– Bekvämt och någorlunda snyggt.


Solarium, nu när solen tittar fram?

– Ja, man måste ju förbereda sig lite och det är bra för lederna. Samt att man blir brun och snygg, så då slår man flera flugor i en smäll.


Hur tänkte du när du satte ihop din outfit?

– Jag tänker inte så mycket utan bara drar på det som ligger framme. Bara det inte skär sig totalt! Jag stuvade ned massa kläder i en väska när jag skulle hit och det som behöver kompletteras lånar jag från mamma.


Vad är historien bakom din frisyr?

– Den kom till under nollningen i Forsmark. Vi var sex stycken som kunde göra mer extrema och sjuka grejer som att raka av sig ögonbrynen, klippa av tio centimeter på håret eller valfritt. Det blev så att de rakade ena sidan på min skalle. Föräldrarna blev inte så glada men som tur var är det bara att lägga över håret på den sidan.


Vad tycker du om Gävle som modestad?

–Alltså, det finns de som är lite mer utstickande än andra men det är lite torftigt om man jämför med Uppsala. Men det är inte fy skam. Plötsligt så ser man någon som är dösnygg. Men det är lite för mycket fjortis-stil för min smak. Jag har inget emot skinnjackor men är trött på att se samma kombination av den och hoodie på just den åldersgruppen. Skinnjacka måste matchas snyggt. Det är många som är snyggt klädda i Gävle, men ingen som vågar sticka ut med lite mer nytänkande.


Har du någon drömoutfit?

– Jag är mer en kill-tjej och tror inte att jag riktigt har hittat tjejen inom mig ännu. Därför skulle jag vilja hitta en riktig tjejlook som jag känner mig bekväm i. Inte för girliegirlie men med en jävligt snygg blåsa och klackskor och ändå praktiskt.


Beskriv en snygg outfitkombination!

– Spontana grejer. Inte någon verkligen uttänkt outfit. Utan en snygg second hand-jacka och en tygkasse. Det är snyggt med klackar på folk som kan gå i dom.


Har du något shoppingtips?

– Lager 157 är en nätbutik som säljer förra säsongens kläder till billiga priser.


Emily Brandon-Cox





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0