Grönt & Electropunkigt

Min Veckans Stil-artikel i dagens Arbetarbladet. Kolla vilken sköning! Grönt är skönt!! :) Jag har på tok för lite gröna kläder konstaterar jag jämt.


MILJÖTÄNK. Elon Larsson tycker att vi kan byta kläder med varandra i stället för att köpa nytt. Fotograf: Emily Brandon-Cox.


Förutom Toy Story-gubbar i öronen har Elon öronsnibbspiercingen "horisontell industrial". (Jag är lite sugen, men Elon säger att det gjorde skitont, läkningen tog jättelång tid, och om man inte var tvärsäker och ville kunna sova på ena sidan av skallen i ett halvår så skulle man tänka om...).


Elon Larsson, 20, arbetssökande, lyste upp tillvaron på Socialt Forum på Musikhuset i lördags i en glatt grönrosa outfit. Från öronen dinglar utomjordingar från filmen Toy Story. Runt halsen hänger ett halsband föreställande handbojor. Ena handleden är dekorerad med festivalarmband och den andra av en stor plastig grön klocka. Naglarna är målade i olika nyanser av grönt och på fötterna – gröna vegetariska kängor. Elon älskar nämligen grönt. Hon är också aktiv i Grön Ungdom.

Vad har du på dig?

– Klocka från Blå, Vegetarian Shoes från den helveganska butiken Blueturtle, örhängen, halsband och kofta Ebay, t-shirt och linne från H&M divided, glasögon Dolce Gabbana.

Vad har du för stil?

– Grönt som tema, och electropunk, kanske.

Varför gillar du grönt?

– Jag har gjort det ända sedan dagis. Det är en härlig färg och man blir glad av den.

Är det därför du är med i Grön Ungdom?

– Haha, nej. Jag var med i Ung Vänster förut och de är bra men jag tyckte att det var så mycket fokus på allt dåligt. I Grön Ungdom konstaterar man: det här är dåligt men vi gör såhär i stället.

Varifrån får du din stilinspiration?

– Det är från så mycket olika för jag lyssnar så mycket på olika slags musik.

Har du några stilförebilder?

– De svenska medietjejerna Kitty Jutbring och Cissi Wallin tycker jag har härlig stil.

Vad tycker du om Gävle som modestad?

– Det är lite tråkigt faktiskt för folk vågar inte göra så mycket.

Har du någon aktuell favorittrend?

– Nej, jag har ingen koll på trender alls faktiskt, men jag gillar att det blir glada färger till våren.

Kan du dela med dig ett shoppingtips?

– Jag är egentligen emot shopping, att man ska köpa, löpa, köpa. I stället kan man byta med varandra, om man tröttnat på nåt kanske det finns en kompis som vill ha plagget i stället. Eller så kan man kolla på Tradera.

Har du något favoritplagg?

– Huvtröjor, jag har på tok för många. Jag är lite förtjust i just dom med vit dragkedja och vita snören.

Tycker du att man kan se en viss stil på sådana här tillställningar?

– Visst finns stereotyper, som hampa-stilen: naturligt och lite träsmycken, men inte på alla.

Har du fått någon särskild respons på din stil?

– Själv har jag lite svårt för trä, naturfärger, mossgrönt, senapsgult, det passar på vissa men det är inte min grej, jag gillar klara klatschiga färger. Jag kanske inte passar in stilmässigt men alla är väldigt öppna här. Det är inte hur du ser ut utan hur du är som person som räknas.


Emily Brandon-Cox





Fade to green.
Grönast nagellack i toppen och ljusare och mer genomskinligt därefter, för naglar som tonar ut. (Måste provas!).


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0