Kontrasterande Kompismode: Eget & Vardagligt

Min Veckans Stil-artikel i dagens Arbetarbladet! Jag stod i kassan på Konsum Söder och var hemskt stressad att hinna fota stilleben innan det fina fotoljuset försvann. Men då såg jag Mimmi stå i postkön med den karamelligt mintgröna väskan och var ändå tvungen att gå fram, likt en speedad toka, och fråga vart hon köpt den. På vägen ut upptäckte jag också Erika. Och när det blev uppenbart att de kände varandra... Ja, resten är historia! Sedan hittade jag tre till oufits samma dag. Kanske solljuset som får folk att vilja skina lite extra! De bästa outfitsen dyker alltid upp när man är stressad, typiskt nog!


Mot gymmet!



Erika Hansson, 20, och Mimmi Hedlund, 20, kommer från Järvsö där de gick högstadiet tillsammans. Sedan flyttade Erika till Gävle för att gå på Cirkusgymnasiet och Mimmi kom nyligen efter för att plugga Informatörsprogrammet på Högskolan. För tillfället söker Erika cirkushögskolor över hela världen och snart ska hon till Kanada och prova lyckan. Men just nu är det på väg till gymmet tillsammans och känner sig inte särskilt stil-representativa.

Vad har ni på er?

– Jeans, konstigt nog, från JC. Jag brukar alltid ha konstiga byxor annars. Mössa från H&M divided. Jackan är köpt i Stockholm på Ohio. Kängor ShoSho. Stereoväskan är från Blue Fox i Stockholm, svarar Erika.

– Väskan är från Accent i Hudiksvall. Svarta sneakers från Din Sko. Mjukisbyxor och mössa från Klädpiraten. Halsduk Åhléns. Jacka New Look i Storbrittanien, säger Mimmi.

Hur skulle ni beskriva er stil?

– Väldigt egen. Jag plockar ihop allt från egna stilar och sätter ihop det till min, säger Erika.

– Jag har en ganska vardaglig stil tyvärr. Min garderob är fylld med svart men jag jobbar på att få in mer färg nu, säger Mimmi.

Finns det något som inspirerar er?

– Det är så mycket, men till exempel gammal cirkus, punk- och hårdrocksband, säger Erika.

– Men favoritstilarna är romantiskt bohemisk och 80-talsrock, fast jag följer det ganska dåligt själv, säger Mimmi.

Har ni någon stilförebild?

– Katy Perry, säger Erika.

– Oj, det är så många så jag kommer inte på någon nu, säger Mimmi.

Finns det någon aktuell trend som ni gillar?

– Färgade byxor, säger Erika.

– Mycket färg och 80-talet. Kavajer med axelvaddar och lager på lager, säger Mimmi.

Vad tycker ni om Gävle som modestad?

– Modestad vet jag inte om jag kan kalla det. Jag skulle önska att folk vågade sticka ut mer. Men det beror väl på vilken personlighet man har. Min stil hör mycket till min personlighet. Folk som följer trender och ser ut som alla andra kanske är så i personligheten också.

– Oj, oj, oj. Det har jag inte så mycket koll på eftersom jag precis flyttat hit, säger Mimmi.

Har ni någon favoritbutik i Gävle?

– H&M, svarar Erika.

– The Body Shop, Myrorna och Erikshjälpen, säger Mimmi.

Finns det någon butik ni saknar här?

– American Apparel, Strawberry från New York, Forever 21 och New Yorker, säger Erika.

– Beyond Retro och Monki, säger Mimmi.

Vad får ni för respons på er stil?

– Oftast från mina kompisar. Jag brukar fråga: ”Ser jag mongo ut eller är det Erika?” och ibland svarar de ”både och!”. Ibland kan jag gå över gränsen. Jag är inte så bra på att matcha om man säger så, säger Erika.

– Mera färg!, säger Mimmi.

Emily Brandon-Cox



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0