80-talsglammig hårdrocksvamp

Mim Veckans Stil-artikel i dagens Arbetarbladet. Kul och inspirerande tjej!!! Kolla in hennes sminkblogg (och hur fint det blev med hårmascaran) på zandrassmink.blogg.se.



Uniformt. ”Människorna i Gävle följer varandra hela tiden och det är jättetråkigt. Man ser trenderna så tydligt hela tiden”, säger Zandra Jansson. Fotograf: Emily Brandon-Cox.


Zandra Jansson, 21, åker på en liten shoppingtur till Gävle från Skutskär en gång i veckan. Som nu då hon traskar över torget i en 80-talsglammig hårdrocksoutfit för att köpa rosa hårmascara. Annars handlar hon mest på Ebay och då fram­för allt smink för att kunna underhålla sin sminkblogg.


Hårmascara?

– Ja, jag har haft rosa hår förut och saknar det. Roligt att kunna ha det ibland med en sådan här hårmaskara utan att behöva färga håret på riktigt.

Vad har du på dig?

– Jag brukar egentligen köpa alla mina kläder och smink från Ebay men just i dag har jag bara butikskedjeplagg på mig. Leopard­jackan är från H&M. Brun väska med nitar från väskaffären som låg i Gallerian 9:an förut. Rutig halsduk köpte jag från J&C. Skor från Skohuset i Uppsala tror jag. Svarta jeans från Carlings. Tröja från Gina Tricot.

Hur skulle du beskriva din stil?

– Jag är så varierande och har så stor garderob. Ena dagen känner jag för jeans och t-shirt, andra dagen är jag så rosa att det blöder i folks ögon. I dag är jag ganska tråkig. Jag brukar ha mer smink, smycken, extrema grejer och färg.

Varifrån får du din stilinspiration?

– Grundinspirationen till min klädstil kommer från rocken men sedan kommer även popen in, och så gillar jag pinup-modet också. Jag håller ju på med poledance och där kommer även burlesque-stilen in.

Har du någon stilikon?

– Jag är inne på Marilyn Monroe jättemycket. Hela sättet att se ut. Man kan vara kurvig och häftig. Bara jag kollar på bilder på henne blir jag inspirerad till sminkningar.

Får du någon respons på din stil?

– Det var en man som stoppade mig på gatan och gav mig en hundring en gång för att han tyckte att jag hade så snygg stil. Och det händer med jämna mellanrum att folk viskar eller skriker något efter mig, typ ”emo”, men det vet jag knappt vad det betyder. Jag brukar säga att allt sådant beteende bottnar i avundsjuka.

Berätta mer om din sminkblogg!

– Jag var arbetslös för många år sedan och då tänkte jag att nu måste jag göra något kul och startade bloggen. Läsarantalet ökar hela tiden och jag får sminkuppdrag via bloggen så det är jättekul.

Finns det någon aktuell eller särskild smink- eller modetrend som du gillar?

– Det funkar alltid med svart i både smink och kläder. Sotade ögon med lite silver. Men till våren kommer det mer glada pastellsminkningar.

Vad tycker du om Gävle som modestad?

– Jag tycker att människorna i Gävle följer varandra hela tiden och det är jättetråkigt. Man ser trenderna så tydligt hela tiden.

Har du någon favoritbutik i stan?

– H&M. För där kan man faktiskt få till en egen stil av deras kläder.

Finns det någon butik du vill ha hit?

– New Yorker, önskar jag mig.


Emily Brandon-Cox



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0