”Punkigt, rockigt, japanskt, kinesiskt, och vanligt”

Mitt Veckans Stil-reportage i dagens Arbetarbladet! Jag stod i H&M-provrums-kön och skulle bl.a. prova en mössa med grävlingsöron och upptäckte att tjejen framför mig just hade en djuröronmössa till sin övrigt roliga stil. Sedan såg jag att hon stod där med en kompis som var Matilda- en tidigare Veckans Stil-tjej- som ni kan se kika fram i en av bilderna nedanför. Gävle är en liten stad!



Jessica Hallström. ”Är man lite tokig inuti så ska man fullfölja det i klädseln hela vägen ut”, tycker hon.

Jessica Hallström, 20, står i kön till provrummet på H&M mitt i julrushen, iklädd en rolig pilotlook. Annars läser hon upp betyg för att plugga till sjuksköterska, och älskar allt som har med Asien att göra.

Vart har du fått tag på kläderna du har på dig?

– Mössan köpte jag i London. Jag tycker att den är väldigt söt, typ kawaii. Skorna är japanska origamiskor som jag också köpt i London. Tygväskan köpte jag på Kafé Lotus på Gävle tågstation, motivet är någon hinduisk gud, typ Shiva. Skinnjacka med fårpäls i pilotmodell köpte jag på Lindex för några år sedan. Jeans, riktigt punkiga köpte jag också när jag var i London. Regnbågsvantarna köpt från Odiumclothing.com, en dyr alternativbutik men med fina grejer. Örhängena är från Redrum.

Vad tycker du om Gävle som modestad?

– Det är ju ingen bra modestad. Alla klär sig lika och ingen sticker ut.

Hur skulle du beskriva din stil?

– Alternativ. Eftersom jag klär mig alltifrån punkigt, bohemiskt, rockigt, japanskt, kinesiskt, och vanligt, men alltid alternativt.

Varifrån hämtar du din stilinspiration?

– Från Foki’s blogg. Eller manga, och japanska och kinesiska filmer. Eller olika websidor, som topshop och yesstyle.

Varför gillar du asiatiskt mode?

– Just det kinesiska är för att jag gillar såna här klänningar man knyter i sidan, de har så fina mönster, och så ser man så elegant ut, som en rich wife. Det japanska gillar jag för kawaii-delen: det sockersöta och det punkiga.

Är det viktigt att klä sig originellt?

– Nej, alltså det tycker jag inte. Det är mer hur man är som person. Är man lite tokig inuti så ska man fullfölja det i klädseln hela vägen ut. Eller inte hela vägen kanske. Som exempel, jag skulle vilja ha grönt hår men det passar sig inte när man är sjuksköterska så nu har jag orange hår – nästan hela vägen ut!
Du som gillar att uttrycka din personlighet i kläderna- hur kommer det kännas att jobba i sjuksköterskeuniform?

– Det är ju bara när jag jobbar. På fritiden kan jag ha på mig det jag vill, så det känns inte jobbigt.

Vad har du för favoritbutik i Gävle?

– Redrum.

Någon butik du vill ska finnas här?

– Topshop!


Text & Foto: Emily Brandon-Cox





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0