DAGENS TIPS/VARNING






KLÄDSKÖTSEL.Ta hand om dina kläder. Det gör man bl.a. bäst genom att tvätta rätt. Till exempel: var försiktig med blek- och fläckbortagningsmedel när du tvättar. Jag har för första gången börjat exprimenterat med det och använde senast 'Såklart' blek- och fläckborttagningsmedel från Garant när jag tvättade vittvätt. Och jag kanske tog i lite i doseringen, men kläderna tappade liksom litegranna av sin stuns efteråt. Vilket något av en smärre katastrof i min värld såklart. Fläckarna försvann dessutom inte. :(

Man kanske ska prova andra liknande märken men vet ärligt talat inte om jag vågar riskera det, jo på lakan och handdukar och sånt. Men på resten kör jag nog på enbart sådant där fläckborttagningsmedel man applicerar på fläckarna innan man tvättar, som funkar riktigt bra och hela plagget blir dessutom inte utsatt för slitsam behandling. Jag brukar köra med ett av de vanligaste preparaten som heter 'Ta Bort'. Kladda på fläcken (jag brukar blöta fläcken först), låt verka ett tag, gnugga in, tvätta. Oftast brukar det funka, men om det är en riktigt envis fläck på vita kläder, brukar jag ta utspätt klorin på en tops och dutta på fläcken, tills den försvinner. Skölj ur och tvätta- obs- inte med färgade plagg!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0