Sofia gillar hela rockabilly-kittet

Min Veckans Stil-artikel i dagens Arbetarbladet. Det här är dessutom en av mina roliga kusiner som jag haffade på släktträffen för ett välförtjänt stil-reportage. Jag har varit dålig på att lägga upp de senaste veckornas stil-personer men jag ska försöka lägga upp dom allihopa framöver.


Sofia från Valbo rockar gärna jeans och skjorta, och kanske en blomma i håret. Foto: Emily Brandon-Cox

Kärleken fick Sofia Engberg, 27, från Valbo att flytta till Garpenberg där hon nu jobbar med att köra dumper i gruvan. Men hon kommer ofta hem och hälsar på och passar på att träna sin kinesiska nakenhund att dra vikter i olika tävlingar tillsammans med mamma.
Stilmässigt så är det rockabilly som gäller. Hela paketet: kläderna, bilarna och musiken. Utöver det så samlar hon på My Little Pony-hästar från 80-talet. Hon har säkert hundra stycken och kan namnen på dem allihop.

Vad har du på dig?
– Jeans från det franska märket Desigual Det står ”More For Less” på bakfickan och de är inköpta i Stockholm i Kistagallerian tror jag. Skorna är av märket Memphis och dem har jag köpt i Warszawa. Hårblomman är från New Yorker, köpt någonstans utanför Lund. Skjortan och linnet är från H&M. Armbanden består av olika berlocker av märket Thomas Sabo som jag köpt på Tradera, och tenntrådsarmband från någon sameslöjdbutik på nätet.
Vad har du för stil?
– Det lutar väl mest åt rockabillyhållet. Gärna jeans och en skjorta, eller en 50-talsblomma.
Varför gillar du den stilen?
– Jag har väl fastnat i musiken, bilarna och stilarna i överlag. Hela kittet.
Har du någon stilförebild?
– Bra fråga, men Bettie Page har ju håret, stilen och hela paketet.
Vad får du för respons på din stil?
– Folk brukar ju tycka att det är schysst. Särskilt om man är på bilträffar och sånt.
Vad är snyggt på det motsatta könet?
– Uppvikta jeans och ett snyggt linne. Det behöver inte vara mer komplicerat än så.
Varifrån samlar du din stilinspiration?
– Kanske ifrån tidningarna Gasoline och Wheels. Sedan blir jag inspirerad av att kolla på bilder från stora bilträffar som Viva Las Vegas. Där brukar det vara mycket schyssta frisyrer och bilar.
Varför tror du intresset för rockabilly-stilen har ökat?
– Jag vet inte, men det kanske kommer i samband med att intresset för gamla bilar växt.
Har du något shoppingtips om man vill handla rockabilly-kläder?
– Ja, på nätet finns det ju precis hur mycket som helst: Pinupgirlclothing, Bettiepageclothing, Sourpussclothing, Daddyos, med flera.
Finns det någon butik som saknas i Gävle?
– New Yorker, och det skulle inte skada om Stockholms-rockabillybutiken Sivletto grenade ut sig litegrann.

 Emily Brandon-Cox
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0