Bländande i svart

Min Veckans Stil-artikel i dagens Arbetarbladet! Snygg tjej som gillar strumpbyxor och Lady Gaga!

American Beauty. Petra föredrar starka färger framför pasteller, och tycker synd om killar som inte får använda strumpbyxor. Fotograf: Emily Brandon-Cox.

VECKANS STIL

Petra Jonsson, 21, dyker upp i den bländande vårsolen vid American Take Away på Söder. Kontrastrikt och klassiskt, nästan helt klädd i svart, förutom de röda läpparna, gröna naglarna och retrosnygga solglasögon. Hon påminner lite om Lady Gaga, som också är något av en stilförebild.

Vad har du på dig?

– Kappa och byxor från H&M. Skor från Din Sko. Solglasögon, väska och ring från Indiska. Örhängena har jag knåpat ihop själv.

Hur skulle du beskriva din stil?

– Går det att beskriva den? Jag tar på mig det jag tycker om och tycker inte att jag har någon speciell stil. Jag är dålig på att sätta in i genrer men vill gärna vara färgglad. Det syns ju inte i dag men jag har ett knallblått linne under kappan! Jag försöker alltid lägga till något med färg, fast det är skitsnyggt med bara svart också.

Varifrån får du din stil­inspiration?

– Jag läser mycket bloggar med olika stilar. Men det är ju inte så att man tar rakt av utan jag samlar lite blandad inspiration och tips från här och där. Favoritbloggarna är Colorelle, Annawii, och Angelickablick.

– Har du någon stilförebild?

– Lady Gaga är ju skitcool och rolig. Jag älskar henne men jag skulle aldrig ta på mig exempelvis en köttklänning.

Vad tycker du om Gävle som modestad?

– Nog tycker jag att vi saknar lite butiker här, men folk klär sig snyggt ändå.

Vad är det för butiker som saknas?

– Weekday, Monki, Topshop, och Zara tycker jag absolut saknas.

Vad har du för favoritbutiker i stan?

– H&M funkar alltid och jag tycker jättemycket om Indiska förstås och skobutiken Citybird (före detta ShoSho).

Finns det någon aktuell trend som du gillar eller ogillar?

– Till våren blir det alltid massa pasteller och det gillar jag inte. De får mig att se ut som en bäbis. Det ska vara starka färger, inte mesiga färger. Jag har precis köpt en kornblå kavaj som jag bara avgudar!

Har du något favoritplagg?

– Ja, strumpbyxor! Jag tål ju inte jeans. Jag tycker synd om killar som inte får använda strumpbyxor till vardags. Ja, de får ju det, men det är ju inte särskilt vanligt förekommande. Fast de som provar säger att de älskar det!


Emily Brandon-Cox





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0