Cowgirl-stil!

Här är min Veckans Stil-spalti dagens Arbetarbladet! Härlig och intressant kvnna! Vi pratade också om drömmen om en indian-pojkvän, typ "Vargtass" från The Machahans(hennes) och Uncas från Den Siste Mohicanen(min) och hon lärde mig uttrycket "Save a horse, ride a cowboy!", ha ha ha... ;D Jag gilar också westernstilen och har både både cowboyhattar och mexikanska cowboyboots hemma, samt använder mest märket Wrangler på blåjeans och älskar hästar(ja, my little ponies iallafall- riktiga hästar är jag jätteallergisk mot tyvärr), men har aldrig varit på Country-festivalen, ännu! Men det kanske blir ändring på det framöver YEE-HAA! :P
 
VECKANS STIL. Dömmer om Kanada och diggar Dolly Parton. Susanne Van Der Kaaij gillar ranchstilen och har fem cowboyhattar. Fotograf: Emily Brandon-Cox.
 

Susanne Van Der Kaaij, 46, är något så ovanligt stilmässigt som en cowgirl. Hennes prime time är under Furuviksparkens countryfestival, men hon drömmer också om att åka till en liknande festival i Kanada, där några släktingar bor. Vill du se ser mer av henne, kolla in hennes blogg Moresusan.se.

 

Berätta om din outfit!

– Cowboyhatten är från årets countryfestival i Furuvik, min förra var sliten. Stövlarna har jag budat hem från Tradera i somras, helt nya och oanvända i mocka, 150 kronor. Halsbandet från rea på Ur & Penn. Jackan fyndade jag på ReDo för 50 kronor innan jag skulle på Viking Lines countrykryssning . Skjortan är från loppis på Ria. Jeansen är från Kapp Ahl.

Spelar det någon roll vad det är för jeans eller ska det vara speciella western-jeans?

– Ja, egentligen ska de vara ljusa med låg linning, och så ska man ha lite längre toppar till. Fast jag brukar oftast ha kjol, typ i vit brodyr och bälte till. Western-stil är mycket på-höften-mode. Bältena ska vila där, som ett hölster.

Var hittar du inspirationen?

– Jag googlar på gamla bilder och får uppslag. Men på den riktiga westerntiden hade de inte sådana här kläder utan det här modet kommer mer från ranch-filmer. Fast jobbar man på en ranch kanske man ska ha på sig chaps, men det kan man ju inte direkt gå runt med på stan.

Klär du dig alltid så här till vardags?

– Nej, jag gör nog inte det. Jag anser inte att jag har en tillräckligt stor cowgirl-garderob för det utan det blir till speciella tillfällen. Jag vill inte köra halvdant.

Hur många cowboyhattar har du?

– Fem stycken. Två av dem är bra att ha om någon skulle behöva låna. Sedan har jag er ljusblå med ”lull­lull” om man gör nåt kul, mer som en maskeradhatt. Den hade jag på mig förra året när countryfestivalen firade 30 år. Jag var klädd helt ljusblå och min kompis ljusrosa i Dolly Parton countrystil. Det var väldigt populärt!

Hur kom det sig att du fastnade för den här stilen?

– Jag tror att det kommer från tv-serien ”The Machahans” som gick när jag var ung. Sedan gillar jag att klä ut mig, oavsett vad det är!

Har du någon stilförebild?

– Dolly Parton är min största idol! Peruker och insydda scenkläder med fransar, glitter, glamour!

Är det lätt att hitta cowgirl-kläder i Sverige?

– Det börjar bli bättre men de som säljer westerkläder säljer mest skjortor eller t-shirts med western­tryck och flanellskjortor. Vem orkar ha det mitt i sommaren? Man vill ju ha lite mer stil på det. Ibland får man sy ihop outfits själv.

 

Emily Brandon-Cox

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0