Geek-Chic Kille!

Min Veckans Stil-grej i dagens Arbetarbladet! Kul med en Geek-chic-kille!!! :D Jag blev helt förbluffad av mitt fynd och gjorde osynliga bakåtvolter och hjulningar. Så svårt är det att hitta killar med intressant klädstil i Gävle's rådande modeklimat, tyvärr.
Lite blandat. Kavajen är second hand. Skjortan är från en skräddare i Stockholm. Fotograf: Emily Brandon-Cox.
 
Andreas Norling, 30, från Skutskär, är med sin geek chic-look ett välkommet stilinslag på Gävles gator. Han jobbar som attraktionscoach på Furuviksparken, samt konsultledare på Academic Work, och även som fritidspolitiker åt Vänsterpartiet i Älvkarleby kommun. Annars tycker han om att konsumera kultur i alla dess former och stilinspireras av tv-serien ”The Big Bang Theory”.
 

Vad har du på dig?

– Lite blandat. Kavajen är second hand. Skjortan är från en skräddare i Gamla Stan i Stockholm. Skorna är från Brandos.se. Chinos från Carlings. Kepsen från Stadium. Väskan är från skobutiken i Flanör.

Vad har du för stil?

– Jag försöker eftersträva geek-chic-looken. Det är väl tv-serien ”The Big Bang Theory” som implementerat det för mig personligen.

Vad tycker du om Gävle som modestad, och tror du att det finns en rädsla hos killar i Gävle att våga sticka ut? Det känns som att du vågar göra det?

– Det är nog väldigt blandat skulle jag vilja säga. Det är ett fåtal som vågar sticka ut, utan de flesta är mer neutrala. Det är väl så det är i småstäder – småstadsosäkerhet. Man vill inte sticka ut eller ta ställning, men det är bara en teori. Folk vågar inte vara den de är utan följer det rådande modet. Fast det är väl beroende på vilken stil du har. Vissa subkulturella stilar sticker ut mer. Det finns ju alltifrån rejvare och gothare här. Jag skiter ju fullständigt i vad alla andra tycker och tänker utan kör mitt eget race och anpassar mig inte. Det är enklare att sticka ut här för i Stockholm är det så kallt så ingen bryr sig. Alla kör sin grej.

Har du något favoritplagg?

– Jag gillar ju skjortor. Sedan har jag en kavaj från Karin Wester som jag tycker mycket om.

Var handlar du mest?

– Väldigt blandat. Lite beroende på rådande modeklimatet. Det blir mycket från nätet eller små ställen där det finns begränsade upplagor. Att hitta butiker är ju inte svårt men att hitta sin egen stil i den rådande klädesmassan är svårare.

Finns det någon aktuell trend du gillar/ogillar?

– Nä, jag tror att det finns många människor som kan komma undan med foppa-tofflor och One Piece, men för mig känns det inte helt ok någonstans.

Har du någon stilförebild?

– Jude Law klär sig schysst, och jag själv klär mig rätt snyggt.

Vad tycker du är snyggt på motsatta könet?

– Jag gillar stilen på skådespelerskan Zoe Deschanel i tv-serien ”New Girl”.

Har du något stiltips?

– Att man klär sig efter sina mått och form, och anpassar sin klädsel efter det. Det ska sitta rätt på både tjejer och killar. Har man till exempel tjocka lår som kille kanske man inte ska ha för tighta jeans på sig.

 

Emily Brandon-Cox.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0