Gentlemen prefer blondes?

 

Gentlemen prefer blondes?

 

Gör de verkligen det?

 

De senaste åren har jag har träffat många män som verkar föredra mörkhåriga skönheter. Gärna bad ass och klädda i tighta svarta kläder som gärna får vara utav materialet lack och läder, typ Kate Beckinsale i Underword. Andra kändisexempel är Angelina Jolie, Lucy Liu, Salma Hayek, och Mila Kunis. Den mörkhåriga skönheten får gärna ha exotiskt ursprung. Tatueringar skadar inte heller, och de får gärna vara lite dominanta.

 

Ja, så har jag uppfattat det iallafall. Majoriteten män föredrar mörkhåriga kvinnor!? Eller så träffar jag bara den typen.

 

Jag kan inte hjälpa att bli både lessen (eftersom jag är blond) och glatt förvånad, och nyfiken över detta. När jag växte upp verkade det ofta som att blont hår var ansett som den mest åtråvärda hårfärgen på tjejer. Indoktrinerat från tv och massmedia såklart. I majoriteten av filmer var det alltid den blonda tjejen som var den goda prinsessan/snälla tjejen och den mörkhåriga var den onda tjejen/svärmodern/häxan. Det finns naturligtvis en rad blonda kändisar och en viss plastdocka som har gett blondheten och den rosa färgen dåligt rykte genom åren. Det är inte konstigt att man gör revolt mot detta. Det har jag gjort halva mitt liv. Från den synvinkeln så gör det mig jätteglad att så många män verkar gilla motsatsen till det indoktrinerade idealet.

 

Kanske har det blonda Disney Good Girl-prinsessidealet utbildat en drös av präktiga och mjäkiga tjejer som inte riktigt vågar ta för sig eller sätta ned foten och det är egentligen få som riktigt gillar det eller mår bra av att vara det, och det blir en motreaktion och större efterfrågan på motsatsen. Det blonda sexidealet som körts ned i halsen via massmedia blir tråkigt och den mörka skönheten mer exotisk. 

 

Själv är jag inte mycket för påtvingade ideal heller men föredrar oftast det rebelliska men snälla och roliga idealet, oavsett hårfärg. Men nu lever vi ju tack o lov i så moderna tider och ingenting är svart eller vitt eller blont och mörkt och det finns massa varianter av varianter på varianter, och förebilderna idag är mycket mer uppblandade och mångsidiga. Vilket förhoppningsvis leder till mer mångsidiga och öppna människor!

 

Jag har haft brunt, svart, grönt, orange, rosa, rött, blont, multifärgat hår, ect. Mörkt hår passade mig inte alls och gjorde mig deppig. Jag har helt klart en dragning till blont hår, gärna till en kurvig kropp, och föredrar att själv se ut så. Jag är naturligt blond och kurvig själv dessutom så det kanske är därför det faller mig mer i smaken och att jag dras till blonda förebilder. Men jag gillar dessutom bad ass-kvinnor och tom boy’s och samtidigt gillar jag kawaii- den supergulliga stilen, samt det kvinnliga och förföriska pin up-idealet från 50-talet, ect., ect., ect., ect.

 

Blont kan man ligga med? Mörkhåriga gifter man sig med? För många år sedan hade jag en diskussion med en fd. manlig journalistkollega, en ung och väldigt medveten man i övrigt, som uttryckte sig så om Madonnas stilbyte från sin tidigare blonda Marilyn-aktiga look till mörkt hår under Ray Of Light-skivan.

 

John F Kennedy tyckte uppenbarligen också så för han hade den mörkhåriga stilfulla Jackie Onassis som fru och den kurviga blonda sexbomben Marilyn Monroe som älskarinna.

 

Marilyn Monroe och Audrey Hepburn känns som bra exempel på fördomarna om hårfärger har jag alltid tyckt och smakmässigt är det inte ovanligt att man är uppdelade i två läger.

 

Vill man bli tagen på allvar ska man tydligen vara mörkhårig. Man vill ju inte riskera att bli dömd som en dum blondin eller sedd som enbart ett sexobjekt!

 

Det är här vi kommer in på falska feminister som är något jag har varit rätt upprörd över på sistone. Det är män som anser sig vara feminister men som samtidigt kallar t.e.x. Charlotte Perrelli för slyna på grund av hennes stil/musik (detta från en uttalat feministisk manlig bekant som också är en till synes kulturell och intelligent ung man). Ja, hon är ingen personlig favorit här heller, men jag kallar henne inte för slyna för det! En genomgående tråd för dessa trångsynta och dubbelmoraliska feminister (även kvinnliga!) är att höja vissa kvinnliga ideal till skyarna och sänka andra. Det känns väldigt likt ”hora/madonna-komplex” över det hela.

 

Jag efterlyser (tatuerade) män som stilmässigt föredrar blonda (färgglada) kurviga kvinnor (med smak för nörd-kultur), men som för den skulle inte bara vill ligga och har nog modernt vett och sans att inse att blonda kvinnor kan vara intelligenta och feministiska även om de klär sig i en traditionellt kvinnlig färg som rosa! Jag är trött på dessa falska feminister! Ifall du innerst inne drömmer om, och går igång på, en liten mörkhårig skönhet- ja, då kanske inte vi ska inleda en romans! :)

 
De nya sexsymbolerna. Kate Beckinsale i Underworld och Angelina Jolie i Tomb Raider.
 
Blonda och mörkhåriga Madonna. Liggmaterial eller giftasmaterial?!
 
Jackie Onassis och Brigitte Bardot.
 
Två läger. Audrey vs. Marilyn.
 
Sabrina och Samantha Fox slogs om tutt/pop-titeln på 80-talet.
 
Kom gärna med synpunkter!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Viola Vamp

Hmm, jag tror att vad man föredrar inte nödvändigtvis behöver vara det man faller för. Jag tycker att det är hur snyggt och attraherande som helst med långt (blont, rött eller svartfärgat) hår på män. Min egna man har dock rakat huvud (men en långhårig själ ;)).
Sedan är det ju mycket som ska stämma för att attraktion ska infinna sig efter den där första "glutten", oavsett hårfärg och lekamen. Rösten, sättet man rör sig på, humorn, skrattet.


Svar: Det har du ju naturligtvis alldeles förbluffande rätt i! :D Ha ha, en långhårig själ! Ja, så kan det oxå va! :D

Självklart är inte hårfärgen det viktigaste!! Det är ju skrämmande mycket annat som ska stämma också! Att folk i överhuvudtaget hittar någon är otroligt egentligen...

Personligen hyser jag en viss oro om jag träffar någon som egentligen föredrar en viss typ. Att den en dag skulle lämna mig för det som den egentligen ville ha! Det känns tryggare att hitta någon som tycker att man är deras drömtjejsideal från början, och vice versa! :) Ja i teorin i alla fall. Men i verkligheten, när blixten väl slår ner, så funkar det nog inte så riktigt, ha ha... ;P
Hej jag heter Emily & modebloggar för Arbetarbladet i Gävle! Kontakta mig: [email protected]

2013-01-05 @ 11:37:49
URL: http://violavamp.com
Postat av: Viola Vamp

Ja, det är verkligen helt overkligt att hitta någon som passar. M och jag är verkligen varandras motsatser. Dock har vi en del andra liknande grejer, såsom uppväxt, många syskon och lite komplikationer längs vägen så att säga. Tror det förenklar i och med att man inte behöver förklara _allt_ liksom. Mycket svårare med en relation om någon kommer från en s k kärnfamilj med noll problem och den andra varit värsting, kan jag tänka mig. :)

Sedan är det där med attraktion ja. Samtidigt - du är ju både snygg, smart, påhittig och asrolig - vilken människa, oavsett "standardtyp" skulle inte falla för det?

2013-01-11 @ 21:03:45
URL: http://violavamp.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0