Kontraster & Färgpalett-baserat

Här är årets första Veckans Stil-spalt i dagens Arbetarbladet. Jag hade närapå gett upp hoppet när jag hittade Andreas. Apropå blondiner och brunetter... Här är en kille med 2 frisyrer i 1. Vilken lyckträff!
 
 Fotograf: Emily Brandon-Cox.
 

Filmintresserade Andreas Öhagen, 23, hänger utanför internetcaféet Escape Underground på söder. Andreas är aktiv deltagare i kort-, modell- och bordspelen som bedrivs i deras källare. Outfiten är färgpalettharmoniserad och frisyren tvådelad. I övrigt är Andreas arbetssökande med en fotobutiks-praktik på g.

 

Vad har du på dig?

– Det mesta är presenter så jag vet inte vart de kommer ifrån.

Är det någon speciell stil som genomsyrar spel-gänget som hänger här?

– Just det här gänget kör mest med softa kläder, typ jeans och tröja. I Gävle i övrigt utmärker väl sig metal- och hip hopstilarna sig mest.

Vad har du för stil?

– Jag klär mig mycket efter  färgpaletter som svart/grått/vitt.

Berätta lite om din frisyr!

– Jag har alltid gillat kontraster och med tanke på mitt förflutna ville jag ha kontrast till mitt puffiga maskroslika blonda hår och då blev det långt slickat svart hår på ena sidan. Jag har haft det i fem år. Det är som en neonskylt: det här är jag. Då vet folk vad de ger sig in på. Ibland färgar jag ögonbryn, naglar och skägg också och ibland kör jag med färgade linser. Typ en vit på ena ögat och ett vargöga på andra.

Har du några stilförebilder?

– Jag har alltid gillat populärkulturella referenser som Cruella De Vil och karaktären 2 Face från Batman.

Vad får du för respons på din stil?

– Jag utger mig själv för att vara provokativ och blir glad när jag får respons och när andra uttrycker sig provokativt, men då tycker jag också det är viktigt att man följer upp med en grundläggande tanke.

Berätta om dina shopping-vanor!

– Jag köper hellre lösa plagg från olika butikers kollektioner och sätter ihop det till ett set, än att köpa ett färdigt set som modeflödet byggt upp.

Finns det något som fattas  i Gävle?

– När det gäller artiklar i fråga skulle det vara roligt att se mer uppdagat personligt och unikt.  Man ska inte ha märken för märkets skull, eller symboler och band t-shirts fast man inte ens vet vad det är för något, utan för att man gillar det.

Finns det någon trend som du gillar/ogillar?

– Njae, jag kanske inte är stormförtjust i hipsterstilen med slimmade multikönsjeans, ironisk  t-shirt och mössa på sommaren.

Vad är ditt konstigaste klädesminne?

– Det hade varit Halloween och jag stod på t-banan i Stockholm och hade på mig samma katt-dräkt för tredje dagen i rad. En barnfamilj stirrade på mig och jag utropade ”DET VAR HALLOWEEN!”. Jag berättade historien för Charlie Christensen, författaren till Arne Anka, och han gjorde en serie-strip av det i första kapitlet utav hans bok ”Rapporter från kriget”.

 

Emily Brandon-Cox

 

Kommentarer
Postat av: Viola Vamp

Ah, se där! Han behöver ju sannerligen inte oroa sig för om hans partner egentligen föredrar blonda, korthåriga killar eller svartlånghåriga män? ;)

2013-01-11 @ 21:04:50
URL: http://violavamp.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0