Systermode

Här är min Veckans Stil-spalt i dagens Arbetarbladet.
 

Systrarna Frida Gidlöw, 16, frisörlinjen, och Julia Gidlöw, 20, Konstskolan, är på väg till manifestationen för de hungerstrejkande barnen. De har båda en egen stil, fast olika. Frida är japan-inspirerad och Julia är inspirerad av 90-talet.

 

Vad har ni på er?

– Skorna är från Berglövs Skor. Byxorna är från Carlings. Jackan är från second hand men jag har dekorerat den själv med bland annat glitterrosetterna med ögon, från Kreepesville666.com, som syrran beställt åt mig, och Capt. Jack Sparrow-lappen från Biståndsgruppen. Tröjan är från H&M, säger Frida.

– Jag har bara second hand på mig, förutom Dr Martens-skorna, säger Julia.

 

Berätta om era stilar!

– Det är ju lite Japaninspirerat och med mycket färger och nitar, sött och tufft, och lite creepy, säger Frida.

– Just nu är jag ganska inne på 90-tal. Korta rutiga kjolar, kängor, och piké-tröjor, säger Julia.

 

Var hittar ni stilinspirationen?

– Jag lyssnar på K-pop och kollar mycket på Tumblr och Instagram på internet. På Instagram följer jag Eva Pinkland, en asiatisk tjej, som är väldigt inspirerande, säger Frida.

– Mycket nätet och filmer. Undermedvetet tar jag nog lite från filmen Clueless, samt andra 90-talsfilmer och tv-serier som Empire Records och serien My So Called Life. Jag läser också olika bloggar på Radar. Det är en bloggare där som också går på Konstskola som heter Monkinodraw. Jag gillar hennes stil, säger Julia.

 

Var handlar ni mest kläder till era stilar?

– Jag handlar mest på vanliga butiker som Gina och H&M, men lägger till accessoarer som jag beställer från internet, säger Frida.

– Second hand i första hand. Sedan brukar jag handla från Etsy på nätet. Där får man verkligen leta sig fram, men är bra om man vill hitta något väldigt unikt, säger Julia.

 

Möts era stilar på något vis?

– Det gjorde det mer förut när jag var liten och inte hade någon egen stil ännu men nu har det gått åt olika håll. Men vi lånar fortfarande kläder av varandra, och när vi shoppar tillsammans brukar vi tipsa varandra eftersom vi vet vad den andra gillar, säger Frida.

– Det är bra att vi har olika inspirationskällor så vi kan inspirera varandra. Men ibland är vi i ungefär samma fas när båda gillar kepsar eller samma typ av skor, säger Julia.

 

Emily Brandon Cox

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0