Anns & Emilys Återförenings PUMPA PASTA

Ända sen min gamla vän Ann hälsade på mig i Sverige och vi gjorde den här fantastiska pastan tillsammans så har jag ätit den så ofta jag kunnat. Den är nämligen sjukt gott, snabbt, enkelt, nyttigt och går at variera i det oändliga!!!

Anns & Emilys Återförenings PUMPA PASTA:

1-2 personer

Pasta
olivolja

1/2 butternut squash
2 morötter
en ask sockerbönor/ärtor
färska champinjoner
2-3 vitlöksklyftor
pinjenötter
zuccini

Skär butternut squashen (det är egentligen en timglas formad pumpa) i 2 delar. Stick hål i ena delen med en gaffel. Värm den i micron 5 minuter. Under tiden den värms sätt på pastan med lite olja och salt i vattnet. Helst fullkornspasta eller vit fiber pasta. Man behöver inte ha så mycket pasta, det ska vara lika mycket grönt som pasta. Men meningen är att det ska vara nyttigt oxå.
Ibland har jag i kycklingfilé och då kan man börja steka den tills den nästan är klar och då kan man ha i resten av grönsakerna i den här ordningen: morötter, lök, zuccinin, svamp, den gratinerade "pumpan" (skärd i chunky bitar utan skalet, kärnorna och joxet i mitten förstås!), sockerärtor och sist vitlök och pinjenötter- det är viktigt att de inte bränns så ha i de när resten nästan är färdigt. Ha i pastan sist. Svampen och zuccinin ska precis som pumpan vara skärd i chunky bitar (älskar ordet chunky).

Lägg på en klick grön pesto från Barilla och en klick Lätt Creme Fraiche. Klart!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0