Färgglad Konstnär

Min Veckans Stil-spalt i dagens Arbetarbladet! Härlig kvinna som skrattade mycket och var väldigt vettig. Hon har bl.a. ställt ut i NY och fått Rotary yrkesstipendium att hälsa på andra glaskonstnärer i staterna. Coolt att hennes atelé ligger i Fuji's nedlagda fotoframkallningsfabrik. Kolla in hennes hemsida också! Jag vill ha en sån där fotoväska!
 
VECKANS STIL. Halloween-orange. Mari Zidén är konstnär och gillar färg. Fotograf: Emily Brandon-Cox
 

Det är Halloween-kväll och Mari Zidén, 43, från Ånge, dyker upp på Rådhustorget med pumpaorange kameraväska och aprikosfärgat hår. Hon har varit på möte i Gävle och anser sig för tillfället vara nedtonad i sin klädsel. Mari Zidén är glaskonstnär med ateljé i en nedlagd fotoframkallningsfabrik.

 

Vad har du på dig?

– Den randiga blusen har jag beställt från Provrummet och den är av designern Suzanne Nilsson. Jackan kommer jag inte ihåg. Väskan är egentligen en fotoväska med uttagbara fack som kostade cirka 2 000 kronor från Kelly Moore men jag använder den som vanlig axelväska. Skorna är av märket Fly London som jag beställt från Brandos. Halsduken är från Vero Moda. Kjolen är från en butik i Sundsvall som heter Marinas. Glasögonen är av märket Odd Molly från Ånge Optik.

Berätta om ditt aprikosfärgade hår!

– Jag färgade det egentligen i koppar men sedan har det falnat ur.

Klär du dig efter din ålder?

– Jag gör väl inte riktigt det. Jag gillar ju färg. Det kan man se inom min konst och inredning. Jag tycker att det är kul att synas för då kan man koppla ihop det med min konst. Det är helt ok att vara annorlunda när man är konstnär, det är förlåtande.

Vad har du för stil?

– Jag har egentligen ingen stil. Det är en mix av allt som är kul. Men jag äger inte ett enda par byxor, utan nästan bara klänningar. Jag gillar att det är feminint utan att det blir för gulligt eller vulgärt.

Har du någon favoritklänning?

– Ja, en A-linjeformad, riktigt knalligt äppelgrön med rosa skärp till.

Berätta om dina shoppingvanor!

– Jag var faktiskt ute en hel dag och letade efter en ny jacka men ingenting var kul. Vill man ha färg finns det bara plastiga täckjackor. Då kan man kolla efter en vintagekappa men de är små i axlarna.

Hur funkar det att hitta kläder med generösare passform?

– Det är ganska svårt. Det finns en hel del shabby chic-kläder, tunikor och sånt, men jag vill ju ha färg. Inte beige och kaffe latte-färgat. Det dricker man, har inte på väggen eller på sig! Internetbutiken Provrummet har bra storlekar. Där handlar jag mest.

Går konst och mode ihop?

– Ja, det tycker jag. Det handlar ju om färg och färg. Design, konst, mode- samma grundtänk men olika riktningar.

Har du något skönhets/stiltips?

– Att köra en svart bas och använda mycket färgglada smycken och accessoarer till. Billiga basplagg och smycken går ju att köpa exempelvis på H&M.

 

Emily Brandon-Cox

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0