Dålig & Bra Service!


Jag går ju Serviceyrkesutbildning nu med inriktning handel, och då blir såna här grejjer ännu mer uppenbara än tidigare.

Ok, att personal kan ha en dålig dag men ibland undrar jag verkligen hur vissa personer kan jobba inom service-branschen. Kanske är det inte heller deras fel, utan cheferna eller de som anställer dem, det sägs ju att chefer anställer människor som är lik dem själva..... Eller så tar cheferna inte god hand om dem. En bra chef - bra personal, tror jag mycket på. Men sen kan det ju vara ett rötägg i gruppen som sätter stämningen oxå.


Några saker som jag framförallt stör mig på hos dålig personal är detta:

* Fördomar och särbehandling på grund av hur människor är klädda.
* Sura miner och misstänksamhet. Man får känslan av att de tror att man ska sno något.
* Att man inte känner sig välkommen.
* Att man inte får shoppa ifred.

Igår var jag med om kanske mina sämsta upplevelser av butikspersonal under loppet av en halvtimme.

Jag stod i Gina Tricots provhytt och fotar (som vanligt) då jag hör en röst utanför provhytten:

- Ehrm, du behöver väl inte fota kläderna!?

Jag: - Eh, nähä, ok... Eller varför inte det då?
Expiditen: - Eeeh, jomen det räcker väl med att du provar kläderna du behöver väl inte fota dem också!?
Jag: - Alltså, jag fotar ju till min blogg så det är ju gratis reklam för er...

Där nånstans försvann exbititen utan nåt argument.

Det finns inget som säger att man inte får fota i provhytter!

Ofta får man inte fota runtomkring inuti butiken, men då ska det också sitta skyltar om foto-förbud egentligen, fast det gör det sällan.

Sedan sprang jag in på Cubus strax innan stängning och fick först hjälp av en jättetrevlig tjej! In i provhytten, på med ett linne och plötsligt öppnas dörren av en annan expidit som utan att be om ursäkt eller nåt bara säger:
- Du vet att vi stänger nu...
Jag blev så förvånad att jag inte ens kom för mig att säga åt henne att man öppnar bara inte dörren när någon provar och om man gör det av misstag, så ber man väl om ursäkt iaf !?

Sedan efter någon minut ropar hon igen med en otrevlig ton: - Hur går det?


Usch, vissa personer som jobbat för länge inom servicebranschen borde få gå en kurs eller byta jobb!!!

Och visst är det så att personalen i stora butikskedjor inte behöver vara trevliga mot kunder eftersom folk ändå kommer att handla där, men ändå, visst är det roligare, och visst går man till en butik oftare, om personalen är glad och trevlig och man känner sig varmt välkommen!?

BRA SERVICE enligt mig:

* Alltid få kunden att känna sig välkommen och försöka se vad den har för behov, vill kunden bli lämnad ifred, behöver den hjälp, osv...
* Folkvett: behandla alla med respekt och vänlighet.
* Erbjuder butiken öppet köp, bytesrätt och undanhängning av varor, så ska det inte bli sura miner om kunden hänger undan plagg flera gånger i veckan, byter eller lämnar tillbaka.
* Ibland får jag känslan att man blir ansedd som konstig om man ofta är inne i butiken och kikar, särskilt om man är själv, provar mycket men kanske inte har råd att köpa så mycket. Istället för att se detta som något konstigt borde personalen se det som positivt, den här kunden gillar verkligen våran butik.
* Ja, och motsatsen till punkterna under dålig service såklart.





Tips: vill du slippa bli tillsagd i provhytten för fotande, skippa blixten!


Vad är bra och dålig service för dig?

Har du några liknande erfarenheter?




Kommentarer
Postat av: Cicci

Jag tycker att man inte ska behöva gå en utbildning för att veta att när en kund provar kläder ska man inte bara slita upp dörren... Det handlar väl mer om vett och etikett.



Hoppas att kläderna satt bra i alla fall :)

2010-06-02 @ 16:12:48
URL: http://niotimmar.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag håller med dig totalt, deetta inlägget borde vara postat på framsidan! alla person är inte ptrevliga men det finns ett par otrevliga. Tex. så hatar jag att handla på MQ då det jobbar en väldigt otrevlig gamal kvinna där som var väldigt oshyst mot mig när jag skulle köpa en skjorta. Jag brukar aldrig handla på MQ det var typ mitt första köp, men efter den händelsen vägrade jag att gå in på MQ! jag ogillar även när personal kolla konstigt på en som om dem är bättre än oss kunder? jag tycker som du att personal oavsett en dålig dag måste vara snälla mot kunder, deras jobb är att vara trevliga, vill dem sedan inte vara det får dem byta jobb!!



uniquerebelism, ja skulle vilja be dej om en sak nästa gång en expedit är oshyst mot det genom att öppna dörren lr ngt liknande borde du säga att man inte gör så o om du är tvungen att prata med hennes chef så att hon ska förstå!! dags för oss kunder att säga emot!

2010-06-02 @ 17:23:01
URL: http://exaktomallt.blogg.se/
Postat av: Anna

Om du står & fotar i ett provrum & det är kö utanför så förstår jag att man säger till. Dessutom får man inte fota kläder i konkurrenssyfte.

Annars håller jag med.

2010-06-02 @ 18:25:29
Postat av: UNIQUE REBEL SVARAR

Anna, nej naturligtvis inte om det är kö! men det var inte kö utanför när jag fotade, knappt nån där faktiskt... hur menar du i konkurrenssyfte?

2010-06-02 @ 18:41:04
URL: http://uniquerebelism.blogg.se/
Postat av: Anonym

Anna vad menar du hon har ju skrivit att affären skulle stängas då hons störde? hur störd är du klart det inte va kö och man får vara inne i ett provrum hur länge man vill. Klart man får fota kläder anna hur ska dem annars få reklam? dem har ju lagt ut alla sina plagg på sin hemsida vad är det för fel med att hon fotar dem igen?



en sak som jag har fått lära mig på företagsekonomin är att: KUNDEN ALLTID HAR RÄTT.

så läs på lite anna!

2010-06-03 @ 17:12:30
URL: http://exaktomallt.blogg.se/
Postat av: Millan

haha ALLA butiksbiträden brukar kolla snett på mig x) efter .. fem år har man vant sig och bara ler det trevligaste man kan fast man egentligen vill sätta en yxa i deras beniga halsar. Bitches..

2010-06-06 @ 01:27:27
URL: http://electricdirtjunkie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0