Veckans Stil

Här är min Veckans Stil-artikel från dagens Arbetarbladet. Originalversionen, samt fler bilder:



Ingen mallrat.
Trots att jag stöter ihop med Anna i Gallerian 9:an så handlar hon helst på Erikshjälpen. Foto: Emily Brandon-Cox.

Anna Larsson från Stockholm kände för att prova något nytt och hamnade sedan mars i Gävle för att jobba som tågförare. Hon har en skön avslappnad stil och är iförd en t-shirt med texten ”Segelbåtens Dag 1982”. Armen är tatuerad med den svenska rockgruppen The Sounds. En äldre herre kommer fram och ger henne en komplimang för hårrosetten som hon sytt själv.


Rosetten?

-          Bara en lösning för att dölja ett risigt hår, säger hon och skrattar.

Vad har du mer på dig?

-          T-shirten är från Myrornas i skärholmen i stockholm.  Jeansen är från H&M.

Kul med respons på rosetten, händer det ofta?

-          Särskilt i den här stan. En annan gång när jag var på Konsum kom det fram en äldre dam och gav mig komplimang för 40-talsklänningen jag hade på mig!

Vad tycker du om Gävle som modestad?

-          Jag har ju inte bott här så länge… men det jag reagerat på är att så många går runt i foppatofflor… dessa plastbåtar, sluta! Sen finns det ju smycken man kan köpa och sätta på dem också…

Vad har du för stil?

-          Jag klär mig efter humör men på vintern gillar jag mycket 40- och 50talsfrisyer och den stilen. Beror på hur mycket tid jag har också, det tar ju lite tid att piffa sig. Har jag bråttom slänger jag på skinnjacka och Converse, rockerstilen.

Favorittrend just nu?

-          Jeansshorts med riktigt hög midja och nytrendiga träskor!

Stilinspiration/förebild?

-          Hade jag varit 16 år 1981 hade jag varit punkklädd som det svenska tjejpunkbandet Tant Strul. Annars är jag ingen flitig bloggläsare och läser jag modetidningar vill jag bara ha allt! Jag inspireras mest av saker och att man får en viss känsla av den eller en situation, som att matcha en snygg cykel eller sätta ihop en konsertoutfit.

Favoritbutik i stan?

-          Jag har inte hittat nån kommersiell butik jag gillar ännu, utan handlar mest på Erikshjälpen vid gasklockorna. Det är nåt slags mecka för dem som gillar att sy om grejer som jag!. De har ett imponerande utbud jämfört med Stockholm där second hand är mycket större och därför mer utplockat och dyrare.

Butik du vill ta hit?

-          Weekday och Nilson Shoe-store.



Emily Brandon-Cox




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0