Retrosköna Paret

Min Veckans Stil-artikel i dagens Arbetarbladet.



Paret Fia Lindström och Andreas Gillving tittar på bijouterier på H&M. Annars jobbar Fia på Carlings och Andreas som resesäljare för VS & Perssons Bussar.  Det blir en spontan intervju antecknad på baksidan av en tidning och fotograferad bakom Gallerians kulisser. Filmintresserade Andreas drar paralleller till Almost Famous där artikelanteckningarna görs på kvitton. Även Harvey Keitels "trapphusposé" och Jodie Fosters 70tals-retrotrendiga outfit från Taxi Driver kommer upp. Både Fia och Andreas gillar den retrosköna stilen och att klä sig lite annorlunda.


Vad har ni på er?

-          Skor, väska och jeansväst är från second hand. Klänningen från Vero Moda. Jacka och strumpbyxor från H&M, säger Fia.

-          Skor och jacka från Myrornas. Byxor från Lee Wrangler Store i Stockholm. Skjorta från Urban Outfitters i Los Angeles. Väst och keps från Carlings. Halsband från JC, säger Andreas.

Hur skulle ni beskriva era stilar?

-          Jag har aldrig funderat i sådana banor. Men lite retroskön, säger Fia.

-          Ja, i samma lika bana. 70-tal, säger Andreas.

Hur tänker ni när ni sätter ihop era outfits?

-          Jag vill känna mig fin och bekväm. Det blir personligt när jag blandar men det är väldigt viktigt att jag inte känner mig utklädd, Fia.

-          Det jag hade dagen före eller det som ligger överst i garderoben, svarar Andreas.

Vad får ni eran stilinspiration ifrån?

-          60-70-talet, musik, tidningar, allt det gamla. Det var så härligt folk på den tiden. Det är bara att kolla i föräldrarnas garderob. Och det är så långt ifrån modet idag. Det hade inte samma sätt att se på vad som var rätt och fel utan en friare inställning till vad man hade på sig, säger Fia.

-          Gamla skivomslag och filmer. Framförallt filmer, som t.ex. Across the Universe och Almost Famous, säger Andreas.

Har ni bytt stil mycket genom åren?

-          Det går i vågor.  Jag gillar att prova på saker. Men jag har en bas som är Fia. Oavsett vad det är så ska det sticka ut och vara lite annorlunda.

-          Jag byter stup i kvarten och gärna till något som inte alla andra har.

Vilka är era favoritbutiker i Gävle?

-          Myrornas, Erikshjälpen, och Carlings, säger Fia.

-          Carlings och Myrornas, säger Andreas.

Vilka butiker skulle ni önska fanns här?

-          Min favoritbutik all time är Beyond Retro så det skulle vara mycket trevligt om den kom hit, säger Fia. Och Urban Outfitters.

-          Lee Wrangler Store och Beyond Retro, säger Andreas.

Vad tycker ni om Gävle som modestad?

-          Är det så mycket en modestad egentligen? Det finns ju vissa som sticker ut och det är kul. Annars är det mest tråkigt måste jag säga, säger Fia.

-          Pass. Jag har ingen uppfattning. Eller många säger att det är tråkigt men jag tycker inte det. Vissa klär sig i mjukisbyxor och foppatofflor och andra med stil. Och det är mycket rockers.

Vad tycker ni är snyggt på det motsatta könet?

-          Andreas klär sig snyggt. Jag gillar när killar har grövre boots och vågar exprimentera men det måste vara svårt som kille att hitta en egen stil med det lilla utbudet som finns här, säger Fia.

-          Att de klär sig som Fia, säger Andreas.


Emily Brandon-Cox




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0