Veckans stil: ”Jag följer inte trender utan tittar hellre bakåt”

Min Veckans Stil-artikel i dagens Arbetarbladet:

Kristina Westerback sticker ut på stan med en världsvan klassisk look och hatt.  Mycket riktigt har hon ett jättestort reseintresse och ska snart iväg på semester till Vietnamn, Kambodja och Bangkok. Där tänker hon passa på att köpa på sig sina modefavoriter accessoarer, väskor och skor.



Världsvan väskfantast. 30-talets Ingrid Bergman och Greta Garbo inspirerar Kristina. Foto: Emily Brandon-Cox.



Vad har du på dig?

-          Allt jag har på mig är kedjeplagg:  hatt och jeans från H&M, kavaj ifrån Gina Tricot, pikétröja och sandaler från Lindex, röd väska från Turkiet och vit väska från Lindex.


Vad har du för stil?

Jag tycker om mer proper klädstil: kjolar, klackar och sånt.

Favorittrend just nu?

-       
Jag följer inte trender utan tittar hellre bakåt för inspiration. Fast jag gillar kostymer för kvinnor i safaristil som Yves Saint Laurent lanserade på 70-talet,  som jag har sett kommit tillbaka i många modemagasin.


Bästa modetidningen?

-          Brittiska Marie Claire. Inte bara mode utan en bra blandning av reportage, ofta med en kvinnlig vinkling om sånt som påverkar samhället och som man inte får läsa om i svenska tidningar.  Bra för dem som närmar sig trettio, mer substans och det är inte bara ett reklamblad som många andra modetidningar.


Stilförebild?

-           30-talet Greta Garbo och Ingrid Bergman.  Enkelt men välklätt.


Varför gillar du väskor?

-          Väskor är någonting man kan lägga mer pengar på eftersom en bra skinnväska kan hålla hur länge som helst om man tar hand om den, impregnerar och smörjer in ibland.  Kläder är många av de stora modekedjorna bra på. Lite av en myt att det skulle vara dålig kvalitét bara för att det är billigt.


Favoritbutik i Gävle?

-          Ganska dåligt med det. Jag reser och handlar mycket utomlands. Men det blir en hel del H&M.  Fico har mycket bra grejer om man vill kosta på sig något dyrare.


Butik du vill ta hit?

-          Den finns inte i överhuvudtaget i Sverige, men Forever 21, eftersom det blir så dyrt med frakt och tullkostnader att beställa från deras nätbutik. Men kommer den till Sverige blir det väl till någon storstad.


Vad tycker du om Gävle som modestad?

-          De under tjugo år är bättre på mode. De över, vågar inte riktigt ta ut svängarna av olika anledningar, kanske utav bekvämlighet och vana.


Favoritfärg?

-          Mina kompisar retade mig förut att min garderob endast bestod av färgskalan ”byråkrat-grått” men jag försöker föra in lite mer färg i garderoben!, säger hon och skrattar.



Emily Brandon-Cox




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0