En japansk skolflicka på Rådhustorget

Här är min Veckans Outfit-artikel från gårdagens Arbetarbladet.



Lisa Rönnblom hänger inte på någon särskild trend.Fotograf: Emily Brandon-Cox

Lisa Rönnblom går över Rådhustorget i svarta lackskor och en outfit som påminner om en japansk skolflicksdräkt. Hon och hunden Sai Lee är på väg att möta en kompis för att se ”Pirates Of The Caribbean 4” på bio. Annars är kalendern fylld med lärarstudier, hästar, jobba som personlig assistent och vara väldigt aktiv inom Amnesty. I sommar kanske hon ska åka på Arvika-festivalen.


Vad har du på dig?
– Kjolen tror jag är från H&M, den vita skjortan är second hand-butiken Röda Korset, slipsen har jag köpt på Tradera och den är designad av sångaren i bandet Dir En Grey, lackskorna är också second hand som jag satt pärlor på och pärlorna är också second hand. Hunden är en fyrasorters blandras, en riktig byracka, som heter Sai Lee, säger hon och skrattar.


Hur tänkte du när du satte ihop outfiten?
– Andra upplever det som en japansk skolflickedräkt men det var inget planerat. Jag började med slipsen och tyckte att en vit skjorta funkar bra till. Den rutiga kjolen och lackskorna ger det en mer feminin känsla.


Stilinspiration?
– Nej, jag tycker om att variera mig, ena dagen en stil och nästa dag en annan. Folk blir lite förvånade.


Vad tycker du om Gävle som modestad?
– Njae, jag tycker folk är lite fega. Det skulle vara roligare om fler klär sig lite annorlunda.


Favoritbutik i Gävle?
– Nej, det har jag inte. Det är svårt att hitta en hel outfit på ett ställe utan jag tycker att det är roligare att hitta vissa saker på second hand och matcha det med saker från andra affärer. Då blir det unikt och dessutom mer miljövänligt.


Någon butik du vill ta hit?
– Gävle ligger ändå så pass centralt så det finns goda möjligheter att åka till Uppsala och Stockholm och handla, eller när man är på festival.


Favorittrend just nu?
– Nej, jag hänger inte med utan kör mitt eget race. Fast jag har sett en hel del långklänningar, det är fint.


Favoritfärg?
– På kläder: lila.


Vad får du för respons på din stil?
– När jag klär mig väldigt utstickande och färgglatt är det många som kommenterar: ”Fräscht!” och ”Kul att någon vågar vara annorlunda…”. Dom som inte gillar det säger nog inget men jag bryr mig inte heller. Jag klär mig för min egen skull.


Emily Brandon-Cox


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0