Rosa leopardmönstrad basker och massa fickor

Mitt Veckans Stil-reportage i dagens Arbetarbladet. Äntligen hittade jag en herre med intressant stil! Ja, flera faktiskt som dyker upp här framöver.




Daniel Wikholm mixar stilen med en jacka med massor av fickor och en rosa basker.Fotograf: Emily Brandon-Cox


Det är lördag på stan och Daniel Wikholm, 40, sticker ut bland allt folk med en rosa leopardmönstrad basker. Han jobbar som programmerare annars, och tillbringar dagarna med att sitta i ett litet fyrkantigt kontor och trycka ned knappar, berättar han. På fritiden komponerar han också lite egen musik, elektroniskt influerat, och bygger enstaka möbler.

Vilken fin basker! Vart har du köpt den?

– Jag valde mellan den och en neongul mössa på Dollar Store. Svart i all ära men det kan vara kul att variera sig. Jag tyckte att den var söt på ett bakvänt sätt. Man måste överraska sig själv ibland.

Vad har du mer på dig?

– Fotriktiga Ecco-skor från Sandviken och reabyxor från Dressman. Resejackan har jag direktimporterat från i USA. Jag beställde den för att den har så många fickor, säkert tjugo stycken. Jag gillar att slopa väskan och ha allting i jackan istället. Exempelvis så har jag rum för en hel pärm i innerfickan. Nu har jag cirka 20-30 A4-papper där.

Hur skulle du beskriva din stil?

– För det mesta svart. Sedan handlar det mest om att det ska vara praktiskt. Många fickor som sagt, och att det funkar i olika väder. Jag är utbildad ingenjör och det kanske märks litegrann i mitt klädval.

Har du fått någon respons på ditt val av huvudbonad?

– Ja, min kollega frågade mig om jag styckat en rosa leopard när jag kom in med baskern. Min rosaälskande granne i huset uttryckte försiktigt sitt gillande. Sambon tyckte att det var kul. En del ungdomar har tittat två gånger och kommit av sig i tuggummituggandet.

Finns det något som inspirerar dig i din klädstil?

– Nej. Jag är dålig på att kopiera saker rakt av. Utan det är vardagen runtomkring, jag plockar upp lite här och var. Företaget som säljer jackor med massa fickor efterforskade jag fram på nätet för många år sedan efter jag läst ett tidningsreportage. Jackan gick på cirka 1400 kr och det får man inte en särskilt bra jacka för i Sverige, så det tycker jag är prisvärt.

Har din stil ändrats mycket genom åren?

– Nej, den har snarare varit pinsamt statisk.

Bryr du dig mer eller mindre om mode nu än när du var yngre?

– Det har nog gått litegrann i vågor. Fram till början av gymnasiet kan jag väl tycka själv att de gardiner jag gick runt i var pinsamma. Men de senaste fem åren har jag börjat skoja till det litegrann. Innan det var det väldigt svart och plain. Det är väl mycket min sambo som fått mig att tänka på vilket intryck jag ger. Inte för att hon har så mycket åsikter om min klädstil utan för att hon är själv intresserad och det smittar av sig.


Foto & Text: Emily Brandon-Cox.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0