”Folk skulle behöva mer färg och vågade grejor”

Min Veckans Outfit-artikel i dagens Arbetarbladet.


Snygg streetig outfit mot det lila hållet. Foto: Emily Brandon-Cox.

Bellisa Hemlin, 12 år, tycker själv att hon klär sig ganska vanligt och färglöst. Inspiration till sin klädstil får hon från omgivningen, kompisar och sin mamma. Annars tycker hon om att spela innebandy, dansa och sjunga pop, och vill kanske bli artist, som Lady Gaga: ”Hon är cool”.

Vad har du på dig?

– Skorna är från Stockholm, men jag har sett att de finns på Scorett i Gävle. Tajtsen är min mammas, inköpta på Stadium tror jag. Jeansshortsen är från Lindex. Adidasjackan är från Intersport. Väskan är en present från Design Forum. Dockan fick jag på en fest och sen har jag bara haft den på väskan för det kändes som den behövde lite färg. Jag tror att den är från Dollar Store.

Hur skulle du beskriva din stil?

– En ganska vanlig stil. Jag brukar alltid hitta något när jag går i affärer. Inte så mycket färger.

Stilinspiration?

– Mest tar jag på mig det jag tycker är snyggt och det jag ser i affärer och hemma. Och mammas stil. Vi har lite samma stil och brukar gå på stan och handla kläder tillsammans. Och så är man inspirerad av kompisar också. Men sen vad man tycker är skönt och nytt också.


Favoritplagg?


– Jag köper nästan bara tröjor och tunikor med tryck.


Vad tycker du om Gävle som modestad?


– Jag tycker att det är ganska bra för att det finns många olika affärer som jag tycker om. Folk har för lite färg och skulle ha lite mer vågade grejer.


Favoritaffärer?


– Gina Tricot och H&M.


Finns det någon butik du vill ska komma hit?


– NK. Det är ganska coolt att vara inne där när man är i Stockholm.


Får du nån respons på din stil i skolan?


– Ibland. Vi säger inte så mycket till varandra om sånt. Vi har ganska olika stilar. Men man blir inte mobbad om man har klär sig annorlunda eller nåt.


Emily Brandon-Cox





Reflektion: Bellisa går i 6:an på samma skola som jag gick på under sent 80-tal och tidigt 90-tal. Och på den tiden kändes det som att man lätt kunde ha blivit mobbad eller retad om man hade på sig något annorlunda, eller stack ut på på något vis. Så det är jättekul att höra att det gått åt rätt håll. :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0