Carina gillar färg!

Min Veckans Stil-artikel i dagens Arbetarbladet. Carina delar lokaler med oss på ABF och har alltid lite roliga outfits på sig!

RANDIG. Socialdemokraten Carina Holm.

Carina Holm, 58, är ombudsman för Socialdemokraterna. Till vardags klär hon sig ofta i mycket färger och mönstrat, med roliga detaljer, och proffsmanikyrerade naglar som matchar outfiten. Men under ytan döljer sig också en spätta vars favoritplagg är en svart skinnjacka som hängt med i många år.

Vad har du på dig?

– Kjolen och tröjan är från Joy. Halva halsbandet är av märket Snö och andra halvan är från Yasuragi Spa. Klockan av märket Ice har jag köpt på klockaffären på Söder. Glasögonen är någon billig båge från Synsam. Örhängena är från Sonjas Fot & Skönhetsvård. Stövlarna har jag haft så många år så jag kommer inte ihåg var de är ifrån. Leggings från Kappahl troligtvis. Naglarna är gjorda hos Salong Mini på Nygatan.

Vad har du för stil?

– Först och främst praktisk, så att det funkar att jobba i. Sedan tycker jag om färger.

Hur tänker du när du sätter ihop dina outfits?

– Det beror på vad det är det för väder, vad jag ska göra, och sen ska det stämma med färger. Efter det behöver jag inte bry mig för jag vet att det ser bra ut tillsammans. Jag brukar försöka matcha naglar och kläder, men det kan vara lite svårt för färgen sitter i fyra veckor. Jag byter gärna kläder när jag kommer hem beroende på om man ska ut i Hemlingby och gå eller ut i trädgården.

Är det viktigt vad du har på dig i din politiska roll?

– Ja, annars riskerar man att folk tänker mer på vad man har på sig än det man säger.

Har du någon favoritfärg?

– Rött, jag har alltid gillat det. Men det finns många nyanser av rött. Svart är inte riktigt min grej. Men ska man på CC-puben och lyssna på rock kan man ju ha på sig lite tuffare kläder.

Berätta om ditt favoritplagg!

– Jag köpte min svarta skinnjacka i en skinnaffär i Skärholmen i Stockholm för många år sedan. Den passar överallt. Man kan variera den väldigt mycket. Det är som en hembygdsdräkt – det blir aldrig fel.

Hembygdsdräkt?

– Man kan ha dem på begravningar, invigningar, med mera. Tyvärr har Sverigedemokraterna lagt beslag på de sedan de kom in i riksdagen med hembygdsdräkter på sig. Jag tvivlar på att de har på sig sådana annars. Min hembygdsdräkt får jag inte på mig längre och man köper inte direkt någon ny utan syr de själv. Ännu längre tillbaka vävde man och färgade tyget själv. Tyvärr finns det ingen riktig hemslöjdsbutik i Gävle så det är svårt att få tag på rätt grejer här.

Finns det någon aktuell trend du gillar eller ogillar?

– Det är kul att färger är så trendigt. Jag köpte nyligen ett par knallgula jeans. Annars tycker jag att allting kommer tillbaka hela tiden, men med ändringar. Jag har svårt för de här gångerna då allt bara ska vara beige. Och de här One Piece-overallerna tycker jag är skitfula, särskilt på vuxna karlar.

Klär man sig olika beroende hur man är politiskt inriktad?

– Inte uttalat men det funkar så. På 70-talet gick jag en högskolekurs i kulturpedagogik. Vid något tillfälle visades bilder på olika grupper människor och vi fick gissa vilka politiska grupper tillhörde, och det var ju busenkelt. Det beror väl på att man vill tillhöra ett socialt sammanhäng om det så gäller motorcykelgäng eller killar som sitter hemma och spelar tv-spel. Hos Socialdemokraterna försöker vi ändå gå ut med att du behöver inte se ut, eller tänka, som alla andra.

Emily Brandon-Cox





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0