Gammalt & Nytt möts

Titta vilka sötnosar! Min Veckans Stil-artikel i dagens Arbetarbladet! Jag diggar hennes brillor och tygväska och hans blå hoodie med vita snören och dragkedja! :)


NYA VÄNNER. Matilda Samnell och Eric Lindevall går båda på förskollärarutbildningen i Gävle.Fotograf: Emily Brandon-Cox

Matilda Samnell, 27, och Eric Lindevall, 21, är nybekantade genom förskollärarutbildningen på högskolan. Matilda kommer från Hudiksvall och gillar allt som är gammalt. Eric å andra sidan är Gävlebo och gillar allt som är nytt. Men båda gillar tygväskor och tv-spel, och Eric har en förkärlek till Pokémon.

Vad har ni på er?

– Byxor från Tradera. Skor från Kafé 7:an i Hudiksvall. Klänning och halsband från H&M. Jacka, kommer inte ihåg. Tygväska från Lindex. Glasögon Specsavers. Örhängen från Ur & Penn, säger Matilda.

– Converse från Eurosko. Cheap Monday-jeans från Blå. Jacka från H&M-butiken i Milano. Hoodie från H&M. Tygväska beställde jag från Members.com.

Vad har ni för stil?

– Jag gillar allt som är jävligt billigt och fult och att mixa nytt och gammalt. Det finns inget bättre än att hitta en 90-talskavaj som är så ful att ingen annan skulle köpa den. Jag älskar gamla plagg och att fantisera om vad de har varit med om, säger Matilda.

– När jag var 16-17 år hade jag emo-stil men nu har det vuxit till något annat som jag själv gillar. Jag tycker om att handla nya saker och kläder. Det behöver inte vara trendigt, bara nytt. Jag skulle aldrig handla något som någon har använt, säger Eric.

Vad har ni för stilinspiration?

– 70-talet när det gäller kläder. Mycket mönster och färgglatt, säger Matilda.

– Jag har ingen inspiration utan väljer och vrakar själv. Men jag har alltid Cheap Monday-jeans på mig och oftast en färg som bryter av, till exempel turkos, säger Eric.

Har ni någon stilikon?

– Det kan jag inte påstå att jag har, fast jag gillar looken på sångerskorna Paloma Faith och Lana Del Rey, säger Matilda.

– Ingen speciell. Jag blir mera inspirerad av folk jag ser på stan, säger Eric.

Vad tycker ni om Gävle som modestad?

– För att vara en storstad är det en besvikelse. Det finns likadana butiker här som det gör i lilla Hudiksvall. Det ger inte så mycket utrymme för att skapa en originell stil, säger Matilda.

– Jag tycker inte att Gävle är någon storstad och som modestad finns det värre, och det kunde varit bättre, säger Eric.
Någon butik som skulle hit?
- Monki, säger båda.
Har ni någon favorit bland aktuella trender?

– Tjocka platåsulor à la Robyn, säger Matilda.

– Street-trender man ser på internet, på till exempel Nelly.com, säger Eric.

Har ni något shoppingtips?

– Sisters Of The Black Moon- de köper in gamla vintage-kläder och lägger ut på Ebay. Snyggaste kläderna!, säger Matilda.

– Members.com, de har erbjudanden på rea-grejer varje dag och grejerna ligger kvar i fyra dagar, säger Eric.

Vad är det som är bra med tygväskor?

– De är billiga, går de sönder kan man köpa en ny. Enkla, sköna att bära, säger Matilda.

– Ja, och man får plats med mycket saker i dom, säger Eric.

Sista frågan till Eric: Hur får man till en sådan där flikig manga-frisyr?
- Plattång, och flikigheten fixar frisören. De skär och tunnar ut kanterna.


Emily Brandon-Cox


Influenser.
Matilda gillar stilen på sångerskorna Lana Del Rey och Paloma Faith. Erics favorit bland tv-spel är Pokémon. Båda tycker att det är konstigt att det inte finns något Monki i Gävle.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0