En kulturkille i svart

Här är min Veckans Stil-artikel i dagens Arbetarbladet!



Ett Bergmanfan. Fredrik Andersson drömmer om att bli filmregissör. Fotograf: Emily Brandon-Cox

Det är en mörk vinterkväll och Fredrik Andersson, 19, står och röker i och lyssnar på musik runt hörnet till ICA Sohlbergs. Han har på sig en mörk rock och basker. Drömmen är att bli film­regissör, som Ingemar Bergman.


Vad har du på dig?

– Jag ville ha en svart och varm rock och var ute och kollade i butiker, men hittade varken rätt pris eller passform, så det blev den här från Myrorna i stället. Skorna köpte jag i Uppsala. Jag ville ha ett par svarta skor och hittade de här låga Dr Martens. Baskern köpte jag på Klädpiraten i Gävle.

Hur skulle du beskriva din stil?

– Kulturell och estetisk.

Har du någon stilförebild?

– Jag är ett väldigt stort fan av regissören Ingmar Bergman. Det har gått så långt att folk börjat förknippa mig med honom.

Vart hittar du din stilinspiration?

– Jag inspireras av kulturpersonligheter i över huvud taget och olika karaktärer i filmer.

Har du någon favoritaffär i Gävle?

– Carlings och Myrorna.

Finns det någon butik du saknar här?

– Weekday från Uppsala. Bra priser och bra kläder.

Vad tycker du om Gävle som modestad?

– Jag går ju på Vasaskolan och där påverkas man mycket av kultur-stilen som finns där. I övrigt finns det ju otroligt stora skillnader mellan gymnasieskolorna. Till exempel skulle jag gå till Borgarskolan skulle jag säkert bli kallad ”Vasa-tattare”. Det finns ju lite rivalitet mellan skolorna på det sättet.

Har du något favoritplagg?

– Kavajer.

Finns det någon aktuell trend du gillar?

– Jag har ingen koll på trender utan jag tar intryck ifrån den världen jag befinner mig i.


Emily Brandon-Cox




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0