Luftakrobatisk hattmakare i blandad friluftstil med rebellpin

Mitt förra Veckans Stil-reportage i Arbetarbladet. Jag uppmärksammade Kim på grund av den höga hatten, men när vi pratade upptäckte jag en Star Wars-pin som tittade fram under hennes halsduk! Det var ett roligt sammanträffande- då jag också hade min skogsgröna jacka med Star Wars-pins från Sci Fi-mässan! Likisar! :D


Blandad friluftsstil.

VECKANS STIL
Kim Törnberg, 18, går sista året på Cirkusgymnasiet , där hon är mest inriktad på luftakrobatik och clowneri.
Den höga hatten har hon på sig för att hon spelar den galna hattmakaren i sitt avgångsprojekt Alice i Cirkuslandet, som visas 2 och 3 mars på Gävle Teater. På jackan har hon också en pin med symbolen för rebellalliansen i ”Star Wars”-filmerna.
– Den är från Science Fiction-mässan i Göteborg. Jag och mitt ex var där förra året, och pratade då med Anthony Daniels som spelar C-P30 i ”Star Wars”-filmerna och tyckte att det var passande att köpa varsin pin som minne.

Vad har du mer på dig ?

– Hatten är köpt på Myrornas och jackan från Naturkompaniet. Halsduk från Vero Moda. Sockorna är mormors. Jeansleggings från Bik Bok och skor från Scorett. Väskan är en födelsedagspresent från pappa som jag fick när jag fyllde år, och den är från Åhléns tror jag.

Hur skulle du beskriva din stil?

– Väldigt väldigt blandat. Ibland friluftsstil, ibland mysstil och ibland tycker jag om finkläder. Friluftsstilen kommer väl ifrån att jag alltid åkt skidor och tävlat i det sedan jag var liten.

Varifrån hämtar du din stilinspiration?

– Jag tycker om 50-talet. Ett tag tog jag mig tid att sätta upp håret och fixa. Men det är inget speciellt egentligen utan mer en salig blandning.

Finns det någon speciell cirkusgymnasium-stil ?

– Näe, det tycker jag inte. Många tycker ”åh, esteter klär sig så himla konstigt”. Men just våran klass är väldigt väldigt blandad. Alltifrån modeinriktat, till träningskläder och vanligt. Eftersom vi tränar alla dagar utom onsdagar har vi då något vi kallar proper onsdag då vi klär oss i lite finare kläder.  Men man skulle inte se skillnad på våran klass och en vanlig.

Hur klär man sig när man håller på med luftabrobatik?

– När man tränar blir det leggings, shorts och linne. Ingenting får vara fladdrigt. Sedan när man uppträder blir det spandexdräkt. I helgen hade jag en svart med röda och silvriga paljetter.

Vad tycker du om Gävle som modestad?

– Lagom blandad. Det finns ju folk med olika stilar. Alla följer inte normen. Det finns plats för att klä sig annorlunda och det är ingen som tittar konstigt. Visst får man blickar, men det känns som att folk vågar sticka ut ändå.

Finns det någon butik du vill fanns här?

– Ja, Beyond Retro.


Foto & Text: Emily Brandon-Cox



Kommentarer
Postat av: Beyond Retro

Det är så roligt att se att så många av de du intervjuar vill se Beyond Retro i Gävle! Kram till er alla! /BR

2012-01-04 @ 09:59:47
URL: http://facebook.com/beyondretrosweden
Postat av: Unique Rebel svarar

Sv: Ja! Kom hit, ni behövs! :D

2012-01-04 @ 10:56:44
URL: http://uniquerebelism.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0