Maria & Maria gillar tidigt 90-tal

Kolla vilka härliga tjejer som lyckats med snygga 90-talslooks! Mitt Veckans Stil-reportage i dagens Arbetarbladet.


Spice Girls. Maria Rangsmo och Maria Thelberg. "Jag gillar hipster-stilen fast utan den svåra pretto-attityden. Den känns lite onödig", säger Maria Thelberg.

VECKANS STIL

Det kommer in ett uppsluppet tjejgäng in i Galle­rian Nian. Två av dem är Maria Rangsmo, 19, och Maria Thelberg, 19. Maria Thelberg har precis klarat uppkörningen på körkortet. Annars jobbar hon på hemtjänsten och Maria Rangsmo på McDonalds och Myrorna, där hon skapade trendhörnan som projektarbete i trean på gymnasiet.

Vad har ni på er?

– Adidasskorna bär jag med mig eftersom jag precis kommer från träningen. De har jag köpt på rea på Scorett. Jeansen är från Beyond Retro i Stockholm och jackan är från Myrornas. T-shirten är en semester-t-shirt från när jag var åtta år som jag klippt av, säger Maria T.

– Fuskpäls och silvrig kofta från Bik Bok, halsduken är från second hand, skjortan och byxorna är från Gina Tricot och skorna från Scorett, säger Maria R.

Hur skulle ni beskriva era stilar?

– Jag gillar 70-talet och second hand från 90-talet, blandat med modernt. Jag gillar sånt som är fulsnyggt. Till exempel om man hittar ett plagg som ser eget ut, som många anser vara fult men om man matchar det rätt kan folk tycka att det är snyggt i slutändan, svarar Maria R.

– Jag gillar hipster-stilen, fast inte den svåra pretto-attityden, den känns lite onödig. Jag gillar också alla kläderna i Rihannas musikvideo ”We found Love”, lite Berlin Underground – ruffigt och trashigt fast inte white trash utan på ett snyggt sätt.

Varifrån får ni er stil­inspiration?

– Från många utländska bloggar som har mer street fashion och hipstermode, inte som Sofies Mode-mode. Min favorit är Fashion Toast. Jag tittar delvis för kläderna och delvis för att samla inspiration till mitt eget modefotograferande. Jag tycker det är mer intressant att kolla på street fashion än high fashion eftersom där är allt trendigt samtidigt och stilarna mer individuella.

– Från allt man gör. Ja, hemtjänst-kläderna kan man ju lämna utanför det här. Maria R inspirerar mig ganska mycket. Sedan kan man få idéer ur tomma intet ibland. Men årtiondemässigt så älskar jag tidigt 90-tal med jättestentvättat och snedbenor, säger Maria T.

Vad tycker ni om Gävle som modestad?

– Vissa klär sig bra, vissa är tråkiga, vissa vågar inte ta ut svängarna, svarar Maria R.

– Man kan säga att det är relativt blandat. Men alla håller sig inom ramarna. Jag såg en snubbe i Stockholm som hade höga Spice Girls-skor, leggings och en transparant kort t-shirt. Han var ascool, mer sånt!, säger Maria T.

Vilka butiker skulle ni vilja ta hit?

– Någon rolig second hand-butik med handplockade plagg som Beyond Retro fast inte lika dyr. När second hand blir dyrt förlorar det lite sin charm. Och Weekday om man vill ha nya kläder, svarar Maria R.

– American Apparel. I och för sig är det för dyrt och ganska dålig kvalitet men de har sjukt snygga kläder. Och Beyond Retro, men jag tror inte det skulle funka här. Det finns inte tillräckligt många människor och det är för dött!, säger Maria T.

Emily Brandon-Cox



Berlin Underground. Maria Thelberg gillar den ruffiga trashiga stilen i Rihannas "We found Love".


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0