Rockröd & Retrorosa 80-tals-stil

Min Veckans Stil-artikel i dagens arbetarbladet! Kolla vilka fräsiga pinglor i två olika fantastiska 80-talsstilar!!! Stil-jackpot! :D

Marta Nilsson och Felicia Eriksson sticker ut i rockigt rött och retrorosa. Fotograf: Emily Brandon-Cox.

Först dyker Felicia Eriksson, 19, upp på Stortorget som en rosa 80-talsdröm. Hon är i stan för att spå sig. Något senare uppenbarar sig Marta Nilsson, 18, likt en röd 80-talsrockvision.




Det visar sig dessutom att de är där för att möta ­varandra. Båda är nämligen från Edsbyn och har gått på samma skola. Nu pluggar Felicia upp betyg i Uppsala och Marta läser livsmedel, bageri och konditori på gymnasiet i Gävle.

Vad har ni på er?

– Byxorna är från Bik Bok kanske, annars har jag ingen aning, säger Felicia.

– Jackan är från Style by Tyra. Alla basplaggen är från H&M. Skor från Din Sko. Smyckena är blandat med arvegods från farmor, lånat av mamma, och köpt på Glitter. Jag tycker att det är kul att använda second hand och grejer. Halsbandet är från New York, säger Marta.

Vad har ni för stil?

– Jag byter ganska mycket från dag till dag. Färgglad mest bara. Jag använder väldigt mycket rosa, säger Felicia.

– Och jag använder väldigt mycket rött. Lite 70- och 80-talsinspirerat, säger Marta.

Vad tycker ni om Gävle som modestad?

– Ingen åsikt. Jag är aldrig i Gävle, säger Felicia.

– Helt ok. De har väl det mesta att erbjuda. Det är det som är kul när man kommer från ett litet ställe. Det finns lite mer blandade stilar här, säger Marta.

Finns det någon aktuell trend ni gillar eller ogillar?

– Jag gillar bara färgglada människor i överhuvudtaget, och färglatt hår och färgglada kläder, säger Felicia.

– 70-talet har kommit tillbaka ganska mycket, det gillar jag. Utstvänga jeans, fransar och sånt, säger Marta.

Vad får ni för respons på er stil?

– Barn blir jätteglada. Som när jag hade rosa hår: ”Åh får jag ta!?” frågade de, säger Felicia.

– Jag får väldigt mycket reaktioner på mitt hår. Främlingar ger komplimanger på stan: ”Gud va snyggt!”, säger Marta.

Varifrån får ni er stilinspiration?

– Inget särskilt ställe. Det är mest väder och humör jag går efter, säger Felicia.

– Jag plockar 70- och 80-talsrock-inspiration från lite olika håll och kanter. Bloggar, musikvideos, och skivomslag, med mera, säger Marta.

Har ni någon stilförebild?

– Ingen speciell, säger Felicia.

– Joan Jett, säger Marta.

Vart handlar ni mest kläder?

– New Yorker, säger Felicia.

– Myrorna, Gina och H&M, säger Marta.


Emily Brandon-Cox





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0