40- OCH 50-TAL, LUFTVAPNET & GAMMAL MUSIK

Min Veckans Stil-spalt i dagens Arbetarbladet. Härlig tjej! Jag tänker lite på Tank Girl... :)
 
Jennifer's mamma har sytt på Royal Air Force-märket på jackan. Foto: Emily Brandon-Cox
 

Jennifer Eriksson, 21, från Skutskär, dyker upp i gallerian med en stil som för en tillbaks till 40- och 50-talet. Mycket riktigt är det stora intressen tillsammans med Luftvapnet, krig, dans och pop- och jazzmusik. För närvarande läser Jennifer upp betyg på Komvux.

 

Vad har du på dig?

– Skorna och tröjan är second hand. Kjolen är från mormor. Baskern vet jag inte, kanske från en skoaffär? Jackan är från H&M, inköpt för sisådär fem, sex år sedan och jag tycker att den är ganska ful. Mamma har sytt på Royal Air Force-märket som modsen också använde på 50- och 60-talen. Jag har den för att jag är intresserad av just luftvapen och gammal popmusik.

Vad har du för stil?

– Nu har jag ganska mycket 40- och 50-talsinspirerad stil och har handlat mycket sådana kläder. Jag förstår mig inte på det här nya modet.

Varifrån samlar du din stilinspiration?

– Jag kollar på gamla bilder från 40-talet och gammal film. Mormor var ung på 50-talet så jag har fått ganska mycket inspiration från henne och hennes vänner. På den tiden var det fortfarande pumps som gällde på vintern.

Har du några stilförebilder?

– Ja, Ingrid Bergman, Brigitte Bardot, Ava Gardner, och Elizabeth Taylor, förstås.

Audrey Hepburn och Twiggy?

– Audrey Hepburn är alldeles för tunn. Det ser ut som om hon har en 12-årig flickkropp. Twiggy-modet är för pojkaktigt.

Finns det någon trend som du gillar/ogillar?

– Jag hänger inte med, det går så fort. Som med Lady Gaga, allt ska vara så stort, stora glasögon och puffärmar. Jag gillar kjolar med volym med fokus på midjan – getingmidja. Jag själv har svårt att köpa nya byxor för de är för stora i midjan.

Vart hittar du mest kläder till din stil?

– Röda Korset på Brynäs och Myrorna.

Vad får du för respons på din stil?

– I dag fick jag höra på bussen av två äldre damer att jag var väldigt fin.

Har du något stil- eller skönhetstips?

– Först och främst att man ska klä sig efter hur man ser ut, kurviga kanske inte passar i Twiggy-modet till exempel. De borde i stället framhäva sina vackra kroppar i exempelvis det mer smickrande 50-talsmodet, där det är mer fokus på kurvor, så att andra och de själva kan se hur vackra de kan vara.

 

Emily Brandon-Cox

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0